Dr Data: Waarom Apple Silicon zo’n gamechanger is voor de datawereld
Waarom Apple Silicon zo’n gamechanger is voor de datawereld
Waar gaan ad-tech en social media waarschijnlijk naar toe als we de laatste trends op het gebied van AI en data volgen? Dat verken ik in 3 delen. De vorige keer ging ik dieper in op algoritmes. Deze keer ga ik in op een belangrijke trend binnen hardware waarbij Apple en Intel een hoofdrol spelen. Per slot van rekening kunnen die algoritmes niets zonder de systemen waar ze op moeten draaien.
De Apple Silicon revolutie in het kort
Intel is al sinds jaar en dag de grootste chipmaker. Alleen loopt het de laatste jaren tegen problemen aan rondom het doorontwikkelen van chips. Het lukt ze om tal van redenen niet om de sprongen te maken die ze zouden willen maken.
Apple, sinds 2006 klant van Intel, begint rondom 2010 om verschillende redenen met het ontwikkelen van eigen chips gebaseerd op een andere, beter voor mobile devices geschikte architectuur.
Nog een verschil met Intel is dat Apple een System-on-a-Chip of SoC aanpak gebruikt. Hierbij worden verschillende onderdelen vanwege efficiency samengevoegd. In de afgelopen 10 jaar zijn deze SoCs zo uitgebreid en krachtig geworden dat zelfs de mobile SoCs krachtiger zijn dan de chips van Intel.
In 2020 kondigt Apple dan ook aan dat ze volledig overgaan op wat ze Apple Silicon noemen. De M1, een SoC dat een familielid is van de SoC van de iPhone 12, veroorzaakt veel opschudding vanwege de enorme prestaties én energie efficiency.
De pro’s die veel vragen van hun systemen zoals data-scientists, developers, filmmakers en fotografen zijn enthousiast. Want dat is een combinatie die Intel al jarenlang niet kan bieden in deze vorm.
Onlangs zijn de nog veel snellere M1 Pro en M1 Max gelanceerd. Daardoor zijn de MacBook Pro’s waar die in liggen waarschijnlijk de snelste laptops op de consumentenmarkt.
Er wordt met veel verwachting uitgekeken met wat Apple gaat uitbrengen voor hun professionele desktops in het komende jaar. Want zulke grote stappen zijn al jarenlang niet meer gemaakt door een chipfabrikant.
Waarom dit alles van belang is voor de datawereld?
Die SoC’s laten zelfs de kleinste devices enorm complexe taken uitvoeren tegen een veel betere efficiency op het gebied van energie. Er zijn ook aparte onderdelen van de SoC die bijvoorbeeld machine learning en ga zo maar door afhandelen.
Dat maakt dat je smartphone, smartwatch of tablet veel beter van je kan leren van de data die je ermee verzameld. Het hoeft niet meer naar een verre server ergens in de cloud worden geüploaded om daar analyses te doen.
Dat betekent dat je, binnen de (privacy)regels die Apple stelt, analyses op een device kan uitvoeren. Zo is Apple zelf al bezig met onderzoek voor het detecteren en diagnoseren van medische condities als depressies. Daarbij gebruiken ze onder meer data van de devices zelf om antwoorden van surveys te checken.
Met Android-devices heb je over het algemeen meer vrijheid om – met toestemming van de gebruikers – gegevens te verzamelen. Hier loop je tegen mindere prestaties van de mobile chips van Qualcomm aan in vergelijking met die van Apple.
Meer analyses doen in minder tijd met je laptop
Je kunt veel meer doen in minder tijd met je laptop. Een collega voerde begin dit jaar een aantal performance tests uit, waaronder met Pure Python, Pandas en Scikit-Learn. Python was 3x sneller, (non-native) Pandas en Scikit-Learn 2x zo snel.
De M1 Pro en M1 Max beloven weer veel sneller te zijn dan de M1. Dat betekent ook dat je met een laptop veel zwaardere berekeningen voor grote datasets kunt uitvoeren. En dan weten we nog niet eens zeker wat Apple uit gaat brengen voor hun high-end Pro desktops.
Dat maakt dat je sneller kunt werken met je data en er nog veel meer uit kan halen met zeer krachtige consumentenhardware die je zo van de plank kan plukken.
Bovenal is het een fantastische ontwikkeling voor de chipwereld. Hopelijk zien we Intel, AMD of Qualcomm met een passend antwoord op Apple Silicon komen. Concurrentie en innovatie profiteren we nu eenmaal allemaal van.
Wil je de laatste datatrends met me bespreken? Neem dan contact met me op!
Richard van Meurs, Data Creative bij 4orange
E: richard.vanmeurs@4orange.nl | T: 020 – 750 4400