Deze stap is essentieel om je e-commerce dataplatform neer te zetten
Zet je e-commerce in? En wil je datagedreven gaan werken om verder te groeien en nieuwe kansen te benutten? Een belangrijkste stap hierbij is het maken van een proof-of-concept van je nieuwe dataplatform in the making. Hoe? Waarom? Dat onthullen we vandaag.
MDSaaS voor e-commerce: een blogserie van 5 waarmee je datagedreven kunt gaan werken
Marketing data science is geavanceerde aanpak van je marketing wat big data & marketing automation combineert tot een ijzersterke, data-gedreven marketingmachine. De kansen zijn enorm. In een serie van 5 blogs verkennen we een aantal specifieke gebieden waar je zoal kan winnen. Vandaag blog 2/5.
Stap 2: Maak een proof-of-concept van het dataplatform
Heb je alle benodigde data en databronnen verzameld? Dan start je met het uittekenen van de architectuur om een proof-of-concept van het data platform te maken.
Hiermee zorg je ervoor dat je alle relevante systemen en databronnen kan koppelen via een CDP en waar nodig verrijken met aanvullende gegevens uit externe databronnen.
Zoiets uittekenen is makkelijker gezegd dan gedaan. Zo moet je goed nadenken over de logica van de invoer, hoe de data door het systeem gaat lopen en vervolgens geanalyseerd en opgeslagen gaat worden. Ook moet de persoonlijke data makkelijk verwijderd kunnen worden als zo’n verzoek komt. Dus daar moet ook over nagedacht worden.
Verder moet je rekening houden met de eindgebruikers van zowel het hele platform als de individuele systemen zelf, zowel prospects en klanten als je collega’s. Hierbij moet je ook zaken als dubbele invoer voorkomen zodat je verwarring veroorzaakt binnen het systeem.
Laten we dat even concreet maken met onze voorbeeldcases
Laten we beginnen met ons lokale bouwmarktvoorbeeld HANDUG. Stel nu dat een prospect klant wordt door een bureaustoel te kopen uit je webshop. Je schotelt ‘m een online formulier voor met naam, e-mailadres, verzend- + factuuradres en betaalgegevens. Door de optie te geven om het op te slaan als profiel via Mijn HANDUG probeer je er een terugkerende klant van te maken – vooropgesteld dat de verzending goed gaat en dat hij tevreden is over de kwaliteit van de stoel.
Richt je het dataplatform goed in, dan is dat enige keer wanneer die gegevens ingevoerd hoeven te worden. Maak hier niet de klassieke fout door terugkerende klanten hun gegevens NIET zelf aan te laten passen maar daarvoor contact op te laten nemen met support. Zit je alleen in B2B dan kun je zo’n aanmelding eenmalig laten goedkeuren of een KvK of btw-nummer verplichten zodat je je klant niet in de weg zit.
Dat zorgt voor grenzeloze irritatie bij de klant en volstrekt overbodige extra werkdruk bij je supportmedewerkers. Self-service is al jaren mogelijk – zet het in! De verwachtingen voor online bestellen en geleverd krijgen zijn al jaren omhoog gegaan door partijen als Amazon en Bol. Dus je kunt niet veel anders.
HANDUG weet dat natuurlijk allemaal en binnen het systeem ziet het Mijn HANDUG als het enige invoerpunt van de data. Deze gegevens worden vervolgens centraal opgeslagen en worden behandeld als de enige kloppende, up-to-date gegevens van deze klant binnen het hele platform.
Vervolgens kan de e-mailsoftware de naam en het e-mailadres gebruiken voor verlaten-winkelwagentjes e-mails, gewone up-sell of een maandelijkse nieuwsbrief.
De facturatiesoftware kan de e-mail gebruiken voor facturen en eventuele vragen over betalingen en de gekoppelde logistieke provider om een e-mail te sturen met een tracking link.
Zo bouw je een moderne, schaalbare en makkelijk te beheren dataplatform dat helemaal is ingericht op basis van jouw markt, klanten en wensen. Dat helpt je om veel effectiever te werken en je ideale klanten veel beter kennen.
ABC-PPE zit met ander probleem
Zowel B2B- als B2C-markten bedienen komt met een aantal praktische zaken waar je goed over wilt nadenken. Ten eerste wil je geen consumenten op je B2B-webshop hebben of andersom. Ten tweede heb je met meerdere merken te maken die je aan de achterkant tot aan je administratie aan toe gescheiden wilt houden maar je zou wel het liefst uit één systeem willen verkopen. Dus zowel de registratie en het afhandelen van verkopen van gebruikers als de front-end van de webshop moet je apart houden.
Een mogelijk oplossing voor ABC-PPE is om een headless CMS te gebruiken dat de product- en voorraadgegevens via een API met verschillende storefronts uit gaat wisselen. De database van het headless CMS kan ABC-PPE koppelen aan hun voorraadbeheersysteem zodat klanten altijd in realtime naar juiste aantallen kijken. Wat dan het centrale invoerpunt moet zijn hangt van hou je dit in de praktijk uitwerkt. Daar zijn teveel scenario’s voor om hier te bespreken.
Wat is MDSaaS en waarom kunnen marketingorganisaties van nu niet zonder?
Laten we nog even een opfrisser geven over de problemen rondom marketingdata.
Sales- en marketingafdelingen verzamelen tegenwoordig bergen aan data. Alleen is de interpretatie en inzet ervan een probleem voor veel organisaties. Als je niet weet hoe je een solide data analyse doet van een grote dataset, dan is het onwaarschijnlijk dat je de juiste conclusies trekt.
Dat kan ernstige gevolgen hebben voor je sales- en marketingstrategie én je eigen reputatie intern. Wellicht richt je je op verkeerde groepen prospects, past de messaging van je laatste campagne totaal niet bij wat je prospects zoeken of sla je de plank zo mis dat je juist klanten wegjaagt.
Dat is allemaal weggegooid budget wat de andere interne stakeholders je niet in dank zullen afnemen. Wie wil er nu als een slechte sales of marketeer worden weggezet? Maar ja, zie maar eens een data scientist te krijgen voor je team. Als je ze al kan vinden, kan het vaak niet uit om er eentje vast aan te nemen.
Ook voor je e-commerce heeft dit grote gevolgen
Want de webshop optimaliseren is voor iedere organisatie die iets met e-commerce doet een uitdaging. De groeimogelijkheden zien de meeste stakeholders wel maar hoe realiseer je die groei met alle data die je hebt?
Op dit moment heb je een aantal datasilo’s als bestelorders, geautomatiseerde CRM-gegevens, nieuwsbriefinschrijvingen, input uit socials en historische marketingdata.
Deze datastromen zitten boordevol kennis en kansen die je helpen om je bedrijf sneller te laten groeien. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan.
Daarom duiken we in deze serie dieper in op een structurele oplossing voor dit probleem: MDSaaS ofwel marketing data science as a service. Hierbij verzamel, analyseer en ontcijfer je de echte trends en inzichten uit je marketingdataberg. Dat voer je uit met data creatives en marketing automation experts op afroep die je bijvoorbeeld blijvend ondersteunen of alleen af en toe bijspringen.