Voorgestelde trefwoorden
Gerelateerde pagina's
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde cases
Gerelateerde downloads
Gerelateerde evenementen
Alle resultaten
Voorgestelde trefwoorden
Gerelateerde pagina's
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde cases
Gerelateerde downloads
Gerelateerde evenementen
Alle resultaten

'Economische impact coronacrisis lijkt bij medewerker nog niet ingedaald'

05-06-2020

Wat is de impact van de coronacrisis op medewerkersbeleving en hoe ontwikkelt die zich? Eelco van de Stolpe, specialist op het gebied van medewerkersonderzoek, maakt na twee representatieve peilingen de balans op en kijkt vooruit.

De eerste peiling die jullie hielden was direct na de lockdown, de tweede direct na de persconferentie waarin de eerste versoepelingen werden aangekondigd. Wat viel op?
“In die eerste fase zag je dat mensen gefocust waren op de korte termijn. Heel praktisch. Hoe gaan we dit regelen, hoe richt ik mijn thuiswerkplek in, hoe doe ik dat, samenwerken via Zoom en Teams? Er was ook veel begrip en waardering voor werkgevers die alles over het algemeen zo goed mogelijk probeerden te regelen. Bij de tweede peiling zagen we een shift van de korte termijn naar meer onzekerheid en zorgen. Ook onder invloed van termen als ‘het nieuwe normaal’ en ‘de anderhalvemeter-samenleving’ die het kabinet lanceerde. Overigens zagen we ook dat best wel wat mensen juist de voordelen van thuiswerken inzien en omarmen.”

Als je het hebt over onzekerheid, is dat dan ook onzekerheid over de economie, over het behoud van hun baan? 
“Bij die tweede peiling zagen we dat eigenlijk nog niet zo scherp. De onzekerheid zat meer in het besef dat het anders werken veel langer gaat duren dan gedacht en gehoopt. De focus lag nog op de volksgezondheid; het samen beteugelen van het virus. Nu die gezondheidssituatie stabiliseert begint pas echt het besef in te dalen dat we ook in een economische crisis zijn beland. Veel medewerkers voelen nog niet direct de urgentie en zorg die hun bazen al wel dagelijks bezighoudt. Dit natuurlijk afgezien van mensen die werkten in hard getroffen sectoren en daardoor al direct thuis kwamen te zitten. Voor anderen hebben de uitgebreide steunmaatregelen van de overheid een geruststellend effect. Dat gaat nu veranderen. Ik ben wat dit betreft benieuwd hoe de millennials zich zullen houden. Zingeving en betekenisvol werk zijn voor hun medewerkersbetrokkenheid zeer belangrijk; blijft dat zo als baanzekerheid niet meer vanzelfsprekend is?”

“De ene medewerker reageert totaal anders op de maatregelen dan de ander”

Veel managers moeten hun medewerkers nu op afstand aansturen en proberen de teamspirit hoog te houden. Bieden jullie peilingen daar handvatten voor?
“Ja, dit zijn juist onderwerpen die nu met een pragmatische aanpak uitgevraagd kunnen worden. Bij het onderwerp aansturing komen twee kernwoorden steeds terug: communicatie en empathie. Zorg dat je als leidinggevende niet alleen zakelijk communiceert, maar laat blijken dat je je inleeft in de individuele situatie van je medewerker en daarin meedenkt. Daarnaast vinden mensen het belangrijk dat je laat zien dat je verantwoordelijkheid neemt door het goed en veilig faciliteren van het werk. Als het om communicatie gaat is het belangrijk je te realiseren dat de ene medewerker totaal anders op de maatregelen reageert dan de ander.” 

Kun je een segmentatie maken van je medewerkers om hier meer inzicht in te krijgen?
“We hebben het BSR-profiel van alle deelnemers aan de peiling gekoppeld aan de resultaten. Met het BSR-model ontrafel je hoe mensen in het leven staan. Dit levert interessante inzichten op. Zo zijn de harmoniezoekers (BSR-kleur geel) eigenlijk best positief nu; deze groep vindt quality time met het gezin belangrijk en het lijkt erop dat zij het thuiswerken daarom wel omarmen. Zekerheidszoekers (groen) zijn juist zeer negatief en vinden de maatregelen vaak overdreven. Vrijheidzoekers (rood) voelen zich in het algemeen beperkt door de maatregelen vanuit de overheid. Aan de andere kant vraagt deze nieuwe werkelijkheid juist om innovatie en creatieve oplossingen en dit is waar de roden vaak goed in zijn. De dynamische individualisten (blauw) zijn zeer kritisch. Dit zijn vaak ook mensen met ambitie en grote verantwoordelijkheid die juist al wél vrezen voor de economische gevolgen van deze crisis. Deze en nog meer verdiepende inzichten vanuit BSR kun je goed gebruiken om op maat te communiceren en mensen in de juiste beweging te krijgen.”

Wil je snel inzichten ophalen over de impact van de coronamaatregelen op medewerkers in jouw organisatie? Neem dan gerust contact op met Eelco.