Een jaar MarketResponse en 4orange: culturen die elkaar aanvullen
Om succesvol met data te werken heb je een aantal dingen nodig. Allereerst natuurlijk data. Over hoe je data vindt, schreef ik al eerder. Ook goede infrastructuur en tooling zijn belangrijk. Tenslotte kun je niet zonder een open blik en een nieuwsgierige houding. Maar er is nog een belangrijke component: je bedrijfscultuur. Na een jaar samenwerking tussen MarketResponse en 4orange, is het interessant om te kijken hoe de combinatie van twee verschillende culturen heeft uitgepakt.
De cultuur van je organisatie bepaalt hoe je met data, modellen en inzichten omgaat. De basis van een gezonde datacultuur ligt in een focus op innovatie, het altijd proberen van nieuwe dingen en een mentaliteit die erop gericht is om continu te verbeteren.
‘Goed genoeg’
Maar de dagelijkse praktijk van data-analyse houdt in dat je binnen de grenzen van tijd en budget een model aflevert waar een klant waarde uithaalt. Het komt maar zelden voor dat je daarbij een perfect model kunt afleveren, al was het maar omdat je nooit perfecte data hebt. Voor de klant maakt dit niet veel uit, want een model is ‘goed genoeg’ als het doet wat het moet doen. Maar hoe fijn tevreden klanten ook zijn, voor ons data-mensen is het niet genoeg. Want terwijl de klant zijn nieuwe model in gebruik neemt, zijn wij alweer met de volgende iteratie bezig. We blijven altijd nadenken over het verbeteren van de modellen. Want je wilt dat je klanten niet alleen nu, maar ook in de toekomst resultaten uit hun data halen.
Geoptimaliseerd en gestroomlijnd
Als organisaties zijn MarketResponse en 4orange precies daarvoor gebouwd: resultaten uit data halen. Beide bedrijven zijn daarvoor door de jaren heen geoptimaliseerd en gestroomlijnd en zijn er dus ook bijzonder goed in geworden. Toch zijn het verschillende organisaties met verschillende culturen. Ongeveer een jaar na de start van onze intensieve samenwerking leek het me interessant om de balans eens op te maken.
Gecombineerde data, nieuwe ontdekkingen
Natuurlijk combineerden we allereerst onze data. Dat deden we al en dat bouwden we het afgelopen jaar verder uit. Door de 4orange-database met 8 miljoen Nederlandse huishoudens te combineren met de data uit de BSR-modellen van MarketResponse genereren we fijnmazige en diepgaande psychografische inzichten. Die data koppelen we nu met WOZ-data en data over de verkoop en verhuur van huizen. Door dit dan weer te combineren met de data van onze klanten, komen die dagelijks tot nieuwe ontdekkingen over hoe ze effectiever kunnen opereren. Maar dat is niet de enige waarde die ik zie in de samenwerking. Naast data en kennis, combineren we namelijk ook culturen. Want als er één ding is dat ik heb geleerd van het samenwerken met de mensen van MarketResponse, is het dat mijn manier van met data werken niet de enige manier is.
Instinctief vs. Planmatig?
Bij 4orange houden we van snel schakelen en snelle resultaten. We doen, gedreven door ervaring en instinct, wat we moeten doen om de klus voor elkaar te krijgen. Klanten en partners waarderen dat, want we komen vaak snel tot een antwoord. MarketResponse neemt een andere cultuur mee. Een analist van MarketResponse denkt een strategie uit, legt die vast en voert hem dan met wetenschappelijke precisie uit. Dat presenteert heel fijn naar de klant en het helpt je bij het verder bouwen, omdat je een wetenschappelijke basis hebt. Grondig documenteren van projecten zorgt ook dat volgende projecten kunnen leren van wat jouw team gedaan heeft.
Van elkaar blijven leren
Het werken en van gedachten wisselen van mensen met een andere methode dan jij leert je om anders naar je werk, je proces en je data te kijken. Het is dus niet alleen belangrijk om een open mind te hebben bij het kijken naar de mogelijkheden van data, maar ook bij het inrichten van je manier van werken. Beide culturen hebben voordelen en we hebben het afgelopen jaar veel van elkaar geleerd. Door in ieder project in te zetten op een combinatie van de snelle, instinctieve aanpak en een vaste structuur van plannen, evalueren, rapporteren en documenteren hebben we een grote stap gezet naar een best of both worlds-aanpak. En we hebben de gezamenlijke ambitie om van elkaar te blijven leren. Want we zijn allemaal data-mensen. En die zijn altijd op zoek naar hoe het beter kan.
Wil je meer weten? Neem dan contact op met Richard van Meurs, Marketing/Business Analist bij ons zusterbedrijf 4orange via richard.vanmeurs@4orange.nl of 06 15 834 886.