NS: Wij wensen u een vermakelijke reis
Een treinreis moet niet alleen veilig en snel verlopen, reizigers willen ook vermaakt worden. NS denkt erover om beleving en inspiratie aan te bieden voor tijdens je reis. De hulp van MarketResponse is daarbij gewenst: wij vinden samen met reizigers uit waar het aanbod aan moet voldoen. Van flirtdienst tot landschapsinformatie; co-creatie voor en door reizigers.
Zomer 2018: NS wil diensten aanbieden die bijdragen aan de beleving van de treinreis. Vóórdat NS deze diensten, hoogstwaarschijnlijk in een app, lanceert, testen ze welke diensten wel en niet bijdragen aan de reisbeleving in de trein. Voor de invulling klopt de vervoerder bij MarketResponse aan.
Co-creatie met reizigers
Alleen reizigers zelf kunnen je natuurlijk vertellen waar ze behoefte aan hebben. Maar zomaar iets bedenken wat er nog niet is, is niet voor iedereen weggelegd. Daarom gaan we samen aan de slag; een co-creatie onder leiding van MarketResponse. De reizigersbehoeften tijdens de treinreis zijn afhankelijk van het doel van de reis. Daarom organiseren we twee co-creatie sessies; één met forenzen en één met reizigers die in hun vrije tijd met de NS reizen.
De Whatsapp truc
Voorafgaand aan de sessies krijgen de reizigers via WhatsApp verschillende opdrachten in de trein. Zo raken ze alvast betrokken én verzamelen we al veel informatie op het moment dat ze in de trein zitten. De ‘truc’ om respondenten eerst op te warmen met Whatsapp werkt ook hier: ze reageren spontaan en schetsen zo een eerste beeld, dat we door expliciete vragen nooit te weten waren gekomen.
Aan tafel
Vervolgens is in beide groepen plenair de reisbeleving besproken, waarna het tijd werd voor het creatieve gedeelte. Een brainstorm over verschillende thema’s om de treinreis aangenamer te maken. Iedere deelnemers schreef per thema zoveel mogelijk verschillende ideeën op, waarop de andere deelnemers mochten reageren. Dat leidde enerzijds tot heel leuke ideeën en anderzijds gaf het NS meteen een idee hoeveel enthousiasme een idee teweeg bracht. Door de setting zeer informeel te maken en mensen te triggeren met creatieve opdrachten, ontstond er veel energie.
Flirten en andere informatie
De sessies maakten niet alleen de behoeften van reizigers nog duidelijker, maar leverde ook zeer concrete ideeën voor het aanbod op. Een flirtdienst bijvoorbeeld, zodat je veel makkelijk in contact komt met die ene leuke medereiziger. Of informatie over het landschap waar de trein doorheen rijdt, voor reizigers die graag naar buiten kijken.
NS werkt inmiddels aan de ontwikkeling van deze ideeën, ook daarbij wordt de mening van reizigers meegenomen. Wordt vervolgd!