Voorgestelde trefwoorden
Gerelateerde pagina's
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde cases
Gerelateerde downloads
Gerelateerde evenementen
Alle resultaten
Voorgestelde trefwoorden
Gerelateerde pagina's
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde cases
Gerelateerde downloads
Gerelateerde evenementen
Alle resultaten

The Next Step #2: Geld voor groei: de moderne ondernemer is geen pannenkoek.

11-09-2017

De tijd dat elke pannenkoekenboerderij geld kon lenen om te groeien is voorbij. De financiële wereld is veranderd en Jorgen Botermans ziet steeds meer ambitieuze partijen die weten dat hun verhaal aan alle kanten moet kloppen. Een gesprek over friends & fools, dromen versus data, hagelgeweren en de noodzaak om met een onderbouwd verhaal zekerheid te bieden aan geldschieters. En over de volgens hem heilige drie-eenheid die voor modern ondernemerschap nodig is: kennis over merken, mensen en markten.

Merken, mensen, markten, begin daar eens mee.

Groei kan bestaan uit drie dingen: een nieuw product, nieuwe vestigingen of een nieuwe markt. Dus je hebt ontwikkelings- en marketinggeld nodig voor een nieuwe loot aan de stam, of je in vechten in een nieuwe afzetmarkt in bijvoorbeeld Duitsland. Of je penetratie in Nederland vergroten met meer vestigingen.

Okee, maar vanwaar dat merken, mensen, markten?

In alle drie de gevallen – nieuw product, nieuwe vestiging, nieuwe markt- moet je verdomd goed weten aan welke consumenten je gaat verkopen, hoe de markt waarin je je begeeft in elkaar zit en hoe je merk zich daarin onderscheidt. Zonder goed verhaal, onderbouwd door cijfers en harde data, leen je nergens meer geld om te groeien.

Want de financieringswereld is veranderd, zeg je.

Hoef ik geen ondernemer over te vertellen. Vroeger ging je naar de bank. Sterker, vóór de financiële crisis kwam de bank naar jou. Met je pannenkoekenhuis.

Ah, de pannenkoeken. Vanwaar de vergelijking?

Wat je business ook was, het geld klotste bij de banken tegen de plinten. Dus je had een pannenkoekenboerderij en dat ging lekker. Dan kwam vroeg of laat een bankmeneer of bankmevrouw naar je toe: ‘U bent leuk bezig, wilt u geen geld lenen voor een tweede vestiging?’ Afijn, dat kanaal is voor velen afgesloten. Een bank leent niets meer aan mensen zonder geld, want alles onder de 2,5 ton kóst ze alleen maar geld.

Daarom er zijn nieuwe kanalen bijgekomen.

Naast de bank zijn er investeringsfondsen, venture capitalists en friends & fools. Van grote jongens die je alleen geld lenen tegen hele strikte voorwaarden tot de naïevelingen in je naaste omgeving.

Friends & fools is de vakterm voor crowdfunding.

Ja, omdat het mensen zijn die je mogen, dan wel geen idee hebben waar ze aan beginnen. Lijkt een fijne oplossing, je bent ze niets schuldig als het misloopt. Het is voor kleine startups wellicht een uitkomst, al moeten ze zich afvragen of ze de verantwoordelijkheid willen dragen.

Grotere partijen?

Grotere organisaties in transitie die werkelijk geld nodig hebben, zou ik willen zeggen: geld krijg je niet meer zomaar, zorg dat je je verhaal op orde hebt. Zorg dat je alles weet over de merken, mensen en markten tegen wie je het gaat hebben.

Je blijft maar hameren op dat merken, mensen en markten.

We leven niet meer in een wereld van dromen, dit is een tijd van data. Alles is te vinden. Doe marktonderzoek en leer over de mensen in een nieuwe markt, waar ze van houden en behoefte aan hebben. Gebruik alle databases om te zien hoe je concurrenten presteren. En zorg dat jouw internetplatform, verzekering of bio-kaas qua positionering een volstrekt eigen plek krijgt. Alleen dan heb je een kans en: raak je geldschieters.

Raak.

Ja, je moet met scherp schieten, weten waar je het over hebt: dít zijn de data en dáárom gaan we dít bereiken. De opportunisten met een hagelgeweer ‘we kijken wel of we iets raken, maar geeft u ons geld’ zijn kansloos. Wie nu nog denkt dat geld vanzelf naar hem toekomt is een… eh, het juiste woord, zonder arrogant te klinken…

Pannenkoek?

Juist.

Samen met BNR presenteren wij een serie programma’s over de volgende stap in groei. Ieder programma behandelt een thema. Dit artikel hoort bij het dilemma: ‘Hoe financier ik groei?’. Luister hier de podcast.
BNR The Next Step, iedere dinsdagavond om 19.30 uur.