Grip op je visuele communicatie: de positie van je beelden in kaart brengen met iMatch
Communicatie wordt steeds meer visueel, waarbij één beeld vaak meer zegt dan 1000 woorden. Organisaties zoeken naar mogelijkheden om meer grip te hebben op de visuele communicatie, zoals afbeeldingen en video’s. Wat communiceren we expliciet, maar ook impliciet? Dit laatste is vaak lastig te vatten. In samenwerking met Triple heeft MarketResponse iMatch ontwikkeld. iMatch is een artificial intelligence tool waarmee je de (impliciete) boodschap van afbeeldingen en video’s precies in kaart kunt brengen op basis van de sociaalpsychologische waarden die consumenten aan beelden hebben toegekend. De tool is daarmee objectief en automatisch. Graag lichten we twee handige toepassingen aan je toe in dit artikel.
Toepassing: je beeldbank automatisch taggen
Is de beeldbank van jouw bedrijf wel gestructureerd? Of doorzoek je altijd alle beelden om het juiste te vinden? Tags helpen je om gerichter te zoeken, maar een volledige beeldbank handmatig taggen is vaak onbegonnen werk. iMatch kan automatisch beelden taggen. Het programma is namelijk door duizenden consumenten getraind op beeldherkenning. De kunstmatige intelligentie van iMatch kan objecten, personen, kleuren, sfeer en emoties herkennen. Zo kan je een complete beeldbank in kaart brengen en ieder beeld automatisch laten taggen. Met de getagde beeldbank kun je eenvoudig passende beelden selecteren voor communicatie-uitingen.
Naast herkenning, kent iMatch aan ieder beeld ook een basiswaarde toe, zoals vriendschap, geborgenheid, status of doe-maar-gewoon. Deze basiswaarden appelleren aan de intrinsieke drijfveren van mensen. Zo krijg je ook grip op de impliciete boodschap van een beeld. Je kunt precies de afbeeldingen selecteren die de doelgroep waarmee je communiceert zeker zullen aanspreken.
Alle beelden kunnen we positioneren in het BrandneXt-positioneringsmodel. Hiermee zie je direct waar de beeldcommunicatie je organisatie positioneert. Welke afbeeldingen herbergen welke waarden? Je kunt eenvoudig de meest geschikte afbeeldingen kiezen en toepassen in je communicatie.
iMatch tagt de gehele beeldbank en maakt de positionering van alle beelden zichtbaar.
Toepassing: je commercials positioneren
Alle communicatie van je merk beïnvloedt de positionering van je merk. Elke afzonderlijke uiting kan de positie van je merk verschuiven. Waarschijnlijk heb je een heldere merkpositionering voor ogen. iMatch maakt inzichtelijk hoe communicatie de positionering van je merk beïnvloedt. Je kunt daardoor factbased afwegen in hoeverre jullie communicatie de merkpositionering versterkt.
Naast losse afbeeldingen, kun je complete commercials en video’s toetsen. Een video bestaat uit meerdere beelden per seconde. Door iMatch bijvoorbeeld één beeld per seconde te laten analyseren, wordt het verhaal van de hele video in kaart gebracht. De software maakt de emotionele reis van de kijker én de (impliciete) boodschap van je merk inzichtelijk.
Daarnaast is het ook mogelijk om de posities van beelden van meerdere commercials te toetsen aan het model. Dit kun je doen om te bepalen of de campagnes op elkaar aansluiten en of de commercials het merk de juiste kant op positioneren. Zo hebben we beelden uit meerdere commercials van Kaartje2go laten analyseren (zie bovenstaande afbeelding). iMatch laat zien dat iedere commercial een andere sfeer kent en andere waarden communiceert. Van genieten van het leven en vriendschap tot geborgenheid. Zo appelleert Kaartje2go aan meerdere behoeftesegmenten, waarbij de optelsom van de commercials Kaartje2go aan de rechterkant, de samen-kant van het model positioneert. Dit sluit aan bij de sociale en verbindende rol die Kaartje2go wil vervullen bij de beoogde merkpositionering.
Analyseer de beeldbank van jouw organisatie
Het model van iMatch is gebaseerd op articificial intelligence en is getraind met behulp van de beoordeling van duizenden afbeeldingen door duizenden consumenten. Daardoor kunnen afbeeldingen video’s objectief, maar óók automatisch worden geanalyseerd. Met iMatch maak je gebruik van een objectieve en betrouwbare second opinion. Een artificial intelligence model is nooit ‘af’ en daarom blijven we het model continu updaten en aanscherpen.
Daarnaast vraagt verfijning naar markten en merken om verdere training en ontwikkeling van het model, zodat het perfect past bij jouw organisatie en het domein waarin jouw merk actief is. Die mogelijkheden biedt iMatch en daar gaan we graag over in gesprek.
Interesse om je beeldbank te taggen of je commercials te toetsen? Of wil je meedenken over de ontwikkeling van het model? Neem dan contact op met de branding & communicatie consultants van MarketResponse:
Fred Roodbeen, fred.roodbeen@marketresponse.nl, 0622163775