Voorgestelde trefwoorden
Gerelateerde pagina's
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde cases
Gerelateerde downloads
Gerelateerde evenementen
Alle resultaten
Voorgestelde trefwoorden
Gerelateerde pagina's
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde cases
Gerelateerde downloads
Gerelateerde evenementen
Alle resultaten

Duurzaamheidkompas 14: dagje uit zonder fruit

03-06-2015

Attracties zoals dierentuinen en pretparken zouden gezonde voedingsmiddelen veel actiever kunnen promoten. 73% van de consumenten vindt dit een goed idee. Dat blijkt uit het Duurzaamheidkompas, een periodiek onderzoek naar actuele duurzaamheidthema’s van Schuttelaar & Partners (S&P) en MarketResponse. Consumenten nemen meestal geen eten van thuis mee voor de lunch of het diner tijdens een dagje uit (76%), maar bijna de helft wil wel graag gezond eten. Dit lukt niet omdat er weinig gezonde keuzes worden aangeboden.

Gezond kiezen makkelijk maken door groter aanbod

Consumenten vinden het lastig een gezonde keuze te maken uit het aanbod bij attracties tijdens een dagje uit (35%). Bijna de helft van de Nederlanders vindt dat er weinig gezonde keuzes aanwezig zijn. De behoefte is er wel is; 46% geeft aan het belangrijk te vinden om gezond te kunnen eten tijdens een dagje uit. 36% vindt dat er onvoldoende aanbod is van groente en fruit is. Als het gaat over etenswaren die passen binnen een gezond voedingspatroon willen consumenten het liefst een broodje met gezond beleg kopen, een (maaltijd)salade of fruit.

Eten tijdens een dagje uit kan beter

Fruit Stall in Barcelona Market
Fruit Stall in Barcelona Market

Bijna tweederde van de Nederlanders gaat meerdere keren per jaar een dagje uit. Het museum (24%) en de dierentuin (22%) zijn de meest populaire attracties. Ruim tweederde luncht tijdens een dagje uit en 41% eet ook de avondmaaltijd buiten de deur. Driekwart van de Nederlanders neemt voor deze maaltijden niets van huis mee. De meeste consumenten geven 6-10 euro uit aan de lunch bij de horeca van attracties. Het aanbod aan etenswaren wordt door 58% lekker gevonden, maar niet erg uitgebreid (45%).

Dit is de veertiende meting van het Duurzaamheidkompas, een periodiek onderzoek onder ruim 500 respondenten naar trends in de Nederlandse publieke opinie over de meest actuele duurzaamheidthema’s. Het Duurzaamheidkompas is een initiatief van marktvindersbureau MarketResponse en communicatieadviesbureau Schuttelaar & Partners. Schuttelaar & Partners zet zich al bijna 20 jaar in voor een gezonde en duurzame wereld. Hieronder staat een samenvatting van het onderzoek. In de bijlage vind je een samenvatting van het onderzoek (PDF).

[wpmfpdf id=”5142″ embed=”1″ target=””]