Hoe kom je tot onweerstaanbare oplossingen die mensen in het hart raken?
Benader je vraagstuk met design thinking
Als organisatie wil je concepten ontwikkelen die vernieuwend en relevant zijn. Die direct de juiste snaar raken. Maar hoe pak je dat aan? Met design thinking helpt MarketResponse organisaties om succesvol te innoveren en diepe klantinzichten te vertalen naar relevante oplossingen die raken.
Hoe we dat doen, daar vertellen we je meer over in de komende blogs. Ook gaan we dieper in op de verschillende projecten waarbij we de methode toepassen. Dit eerste blog gaat over onze definitie van design thinking en aanpak.
Benader je probleem als een designer
Design thinking is een mensgerichte, iteratieve en multidisciplinaire methode, gebaseerd op de manier van werken van designers. Designers kijken met een open blik naar een probleem, omarmen empathie, creativiteit, samenwerking en ambiguïteit. Deze mindset levert vaak veel nieuwe ideeën op.
Bij design thinking verken je eerst de context van het probleem, zonder direct in oplossingen te denken. Zo kom je tot nieuwe perspectieven en frames, en vergroot je de kans dat je tot innovatieve concepten komt. De methode sluit goed aan bij een wereld waarbij problemen en uitdagingen steeds vaker complex en dynamisch zijn. Design thinking wordt dan ook veel gebruikt om taaie maatschappelijke vraagstukken op te lossen en voor problemen die om een innovatief antwoord vragen.
De mens centraal zetten in het traject
Net als bij marktonderzoek is de mens centraal stellen een cruciaal element van design thinking, ook wel human-centered design genoemd. Zolang je blijft denken aan de mensen voor wie je ontwerpt, zoals je klanten, medewerkers of inwoners, vergroot je de kans op het ontwikkelen van een relevant concept.
Daarom start elk traject met een diepgaand onderzoek naar de doelgroep. Wie zijn je klanten, wat zijn hun behoeften, wat houdt hen bezig en wat hebben ze nodig? Doelgroepen doorgronden sluit naadloos aan bij ons DNA in marktonderzoek. Deze kennis combineren we met onze ervaring in design thinking, strategie en innovatie. En we zetten een extra creatieve stap.
Samenwerken om tot de juiste perspectieven te komen
Dit doen we niet alleen. Samenwerking met alle stakeholders en co-creatie zijn onmisbare onderdelen van design thinking. Complexe problemen zijn het beste gezamenlijk op te lossen. Hier nemen we jou als klant in mee: jullie team, het team van MarketResponse, de doelgroep en mogelijk experts en creatieve denkers uit ons netwerk. Zo creëren we draagvlak en komen we tot het juiste perspectief. Deze manier van werken pasten we bijvoorbeeld toe in een project voor een grote sportbond. We keken naar mogelijke oplossingen om clubs beter te laten samenwerken op HR-gebied en talentvolle medewerkers binnen de organisatie te behouden. Hiervoor verkenden we de perspectieven van medewerkers, managers en experts.
Uitzoomen om tot nieuwe perspectieven te komen
De eerste stap bij design thinking is uitzoomen voordat we in oplossingen gaan denken. We verkennen de context van het vraagstuk om tot nieuwe associaties en thema’s te komen. We kijken op verschillende manieren naar het ‘probleem’, luisteren naar diverse invalshoeken en ontdekken behoeftes en barrières van de doelgroep. Dit begint met goed onderzoek. We werken daarbij niet alleen met kwalitatief en kwantitatief onderzoek, maar met een breed spectrum aan bronnen. Zoals data analytics, data science, deskresearch en trendonderzoek.
Door uit te zoomen is er ruimte voor het vinden van nieuwe perspectieven en frames. Dit noemen we frame creation. Vervolgens werken we verder naar veelbelovende thema’s en ontwikkelingsrichtingen, om daarna de stap te zetten naar relevante en toekomstbestendige proposities.
Design thinking in de praktijk
Design thinking passen we toe op uiteenlopende vraagstukken. Zo ontwikkelden we met de DT-benadering nieuwe concepten voor een groot ov-bedrijf, en werkten we samen met een vakbond aan diensten die passen bij een vakbond van betekenis voor een nieuwe generatie. Voor een merk op het gebied van veiligheidskleding ontwikkelden we een nieuwe strategie, waarin duurzaamheid, een nieuwe generatie werknemers en product design een belangrijke rol spelen.
In de komende blogs lees je meer over de verschillende type projecten waarbij we de DT-methode toepassen, zoals strategic design, behavorial design, service design en social design.
Onze DT-aanpak
Hoe pakken wij een design thinking traject aan?
Elk traject heeft vier fases: discover, define, develop en deliver.
- We zoomen eerst uit voordat we in oplossingen denken.
- We werken co-creatief: een divers team, met jou als klant, voor het juiste perspectief en draagvlak.
- We schrijven geen rapport, maar werken naar een concept dat we gelijk kunnen testen.
- Door snel te testen, kunnen we meer leren: fail fast to succeed.
- We werken iteratief en nemen als het nodig is een stapje terug om uiteindelijk tot het juiste resultaat te komen.
We leggen de lat hoog en gaan voor oplossingen die niet alleen in het hoofd, maar ook in het hart raken. Onweerstaanbare concepten noemen we dat.