Hooghoudt en de Avontuurlijke Ontdekker. Een doelgroepstrategie met het BSR™ segmentatiemodel.
SAMR weet waarom Nederlanders doen wat ze doen. Hun gedrag verklaren wij op basis van leefstijlen, samengebracht in het BSR™-model. Het is de reden waarom Hooghoudt aanklopt voor een reis naar nieuwe doelgroep-kansen. De conclusie: focus op Rood, het leefstijlgebied van de kleurrijke, creatieve vernieuwers.
Sinds 1888 is destilleerderij Hooghoudt bekend om haar jenevers, kruidenbitters en likeuren. In Groningen en ver daar buiten. Het familiebedrijf is uitgegroeid tot een modern bedrijf dat continu bezig is met het vernieuwen van haar producten. Hooghoudt houdt van avontuur en daar danken de Hooghoudt-producten hun bijzondere smaak aan. Die bijzondere producten verdienen een brede doelgroep. Op zoek naar nieuwe doelgroepen en verjonging, klopt Hooghoudt bij SAMR aan.
Strategische issues
Om de marktkansen voor Hooghoudt te voorspellen zetten we ons BSR™ leefstijlmodel in. We gebruiken het segmentatiemodel allereerst voor de strategische issues: welke relevante doelgroepen zijn er te onderscheiden voor Hooghoudt en welke zijn het meest kansrijk voor welk product? In het tweede deel van het traject geeft BSR™ ook antwoordt op meer tactische en operationele vraagstukken: welke marktbewerking en proposities passen bij de verschillende doelgroepen, wie kunnen we met welke boodschap, met welk ‘product’ en via welke kanalen in beweging krijgen? Via onze geo-psychografische database (Smartgis, BSR™ op postcodeniveau) vertellen we Hooghoudt tenslotte waar de gewenste doelgroepen zich bevinden.
Focus Rood: de avontuurlijke ontdekker
Met het BSR™-denken worden ogenschijnlijk complexe situaties duidelijk. Hooghoudt was qua doelgroep al verschoven van Groen naar Blauw, maar richt zich nu nog duidelijk op twee doelgroepen: vooroplopers en kenners. Wij noemen ze de ‘Avontuurlijke ontdekker’ (Rood) en de ‘Fijnproever’ (Blauw).
In die twee kleuren én hun voornaamste leefstijlkenmerk schuilt het geheim, Rood: vernieuwend, experimenteel en Blauw: fijnproever, oog voor kwaliteit.
In de nieuwe plannen ligt de focus dus op de Avontuurlijke Ontdekker. Want dáár kan Hooghoudt groeien, daar liggen de kansen. Het is een doelgroep die open staat voor nieuwe avonturen. De avontuurlijke ontdekkers zijn eigenzinnig en lopen vooruit op de massa. En: de inspanningen van Hooghoudt zullen uitstralen naar de andere doelgroepen (Blauw en Geel).
Strategie en inspiratie
BSR™ als strategisch instrument én als inspirerend model om dingen inzichtelijk te maken. Hooghoudt krijgt meteen plannen. De doelgroep meenemen in de avontuurlijke wereld van jenever, van de herkomst van ingrediënten tot recepten voor hippe cocktails, smaak, ingrediënten, authenticiteit; de onderwerpen waarin deze doelgroep zich interesseert vliegen over tafel, nieuwe communicatieboodschappen worden bedacht, nieuwe kanalen dienen zich aan. De rode leefstijl als primaire doelgroep is een keuze die energie en ideeën geeft. In de woorden van de klant zelf:
“De resultaten vanuit BSR™ hebben ons veel richting en focus gegeven. We hebben dit gebruikt om onze strategie aan te scherpen.”
Niels Grootenboer, Field en Marketing Manager Hooghoudt