Voorgestelde trefwoorden
Gerelateerde pagina's
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde cases
Gerelateerde downloads
Gerelateerde evenementen
Alle resultaten
Voorgestelde trefwoorden
Gerelateerde pagina's
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde cases
Gerelateerde downloads
Gerelateerde evenementen
Alle resultaten

In twee dagen een nieuwe, vlijmscherpe propositie voor Eneco

05-12-2019

Formuleer een nieuwe, vlijmscherpe en concrete propositie waaraan alles klopt. Ook het hart. Voor deze bijzondere uitdaging riep energiebedrijf Eneco de hulp in van MarketResponse. Samen klaarden beide bedrijven deze klus in twee dagen, van ontwikkeling en toetsing bij de doelgroep tot en met de presentatie van de propositie aan de Eneco-directie.

Aanleiding voor de vraag van Eneco is een nieuwe wettelijke ontwikkeling op energiegebied. Voortaan vallen ondernemers die vanuit hun woonhuis werken onder de zogenoemde consumentenbescherming. Dat verkleint het verschil aanzienlijk tussen de proposities voor ondernemers en consumenten. Eneco ziet hierin een mooie aanleiding om de propositie voor deze groep zzp’ers eens goed onder de loep te nemen. Willen zij bijvoorbeeld als consument of als ondernemer benaderd worden? Zitten ze wel te wachten op een zakelijke propositie op maat, of toch niet.

Designsprint met de benen op tafel

Om dat te doorgronden en zo snel mogelijk de best mogelijke propositie voor ondernemers met een woonhuis te formuleren, zette MarketResponse de zogenoemde designsprint in. In een tweedaagse sessie met Eneco en de ondernemers-doelgroep gingen de jasjes, dasjes en mobieltjes uit en de benen op tafel. Om mentaal los te komen van conventioneel denken werden de principes van designthinking ingezet. Dit is een zeer iteratieve en snelle manier van werken die de gebruiker altijd en overal centraal stelt. Dit proces is niet vastomlijnd en rechtlijnig.

Opzetten en begeleiden van sprinttrajecten

MarketResponse heeft ruime ervaring in het opzetten en begeleiden van sprinttrajecten volgens de principes van designthinking. Het waarborgen van flexibiliteit gedurende het hele traject is van belang voor het eindresultaat. De deelnemers mogen niet te veel in kaders denken maar moeten ook zeker niet te breed kijken.

‘Je zit in de directie van AirBnB’

Om de deelnemers enige houvast te bieden werd ze enkele dagen voor de tweedaagse sessie gevraagd het volgende gedachte-experiment te doen. “Je zit in de directie van AirBnB en je bent van plan de energiemarkt te betreden met als eerste doelgroep de ondernemers met een woonhuis. Wat doe je dan qua producten, pricing, services, customer experience, marketing en business model? Wat maakt je relevant en anders dan andere aanbieders? Houd vast dat je AirBnB bent, maak niet direct de vertaling naar Eneco.”

Presentatie in Dragon’s Den setting

De eerste dag stond in het teken van ontdekken, ideeëngeneratie en ophalen van klantinzichten. De tweede dag van de designsprint stond in het teken van uitwerken en toetsen van propositierichtingen en het ontwikkelen van een scherpe, getoetste, onderscheidende pitch. De finale van het traject: het presenteren van de pitch aan de directie in een Dragon’s Den setting.