Inspiratie voor het kerstdiner, waar vind je dat?
De afgelopen week viel mij vooral de eindejaarsrally in foodretail op. De supermarkten struikelen over elkaar heen om bij de consument in de gunst te komen. “Albert Heijn is weer helemaal terug” kopte het Financieele Dagblad afgelopen week. Dick Boer – de topman van Ahold – legde uit dat de consument weer iets vaker voor gemak kiest en alle boodschappen in één keer doet. Met als gevolg voor AH een mooie omzetstijging van 4% in het derde kwartaal.
Lidl zaagt al enkele jaren flink aan de poten van de gevestigde retailers. Zeker als het om ‘feest food’ gaat. Deze week kwam het decembermagazine Feestelijk Genieten van ‘De beste winkelketen van Nederland in de categorie supermarkten’ uit. Honderd pagina’s vol inspiratie. De mooiste recepten voor de feestdagen. Top-kok Ramon Beuk, sommelier Jan Willem van de Hek en BN’ers Carlo Boszhard en Sonja Bakker duiken regelmatig op in het magazine. Maar Lidl gaat verder. In verschillende filialen kon het Delicieux assortiment (het luxe huismerk van Lidl) geproefd worden tijdens een speciale klantenavond. Tel daar de commercials voor Delicieux bij op en de uitkomst is vrij duidelijk. We kunnen de kwalificatie discounter wel schrappen voor deze retailer. Onvervalst ‘no compromize’. De nieuwe norm in food retail: de hoogste kwaliteit voor de laagste prijs.
Innovatie na jaren prijzenoorlog
Ook Emté heeft deze nieuwe norm omarmd. Deze week opende de eerste Emté 3.0 supermarkt in Dieren. Als dochter van horecagroothandel Sligro heeft Emté een reputatie hoog te houden op het gebied van lekker eten, inspiratie en beleving. Ik moest er vroeg voor op – al om 9 uur opende de burgemeester de deuren – maar het bleek de reis waard. Om in Michelin sterren te spreken; 3 sterren voor deze nieuwe formule.
Bij Emté 3.0 staat beleving voorop. Met een echte ambachtelijke slager en warme bakker. Een groente- en fruitafdeling met een keur aan seizoensproducten. En in het hart van de winkel ‘de keuken van Emté’. Niet, zoals in de Jumbo food markten, in een speciale winkel van een paar duizend vierkante meter. Nee, gewoon in een standaard supermarkt van 1.300 vierkante meter. Met een aangepast kruideniersassortiment en 1.000 in prijs verlaagde artikelen kunnen we ook hier spreken van no compromize. Emté 3.0 laat zien dat het levensmiddelenkanaal weer bruist van de energie. Na jaren van prijzenoorlog wordt er weer geïnnoveerd!
Inspiratie voor het feestmaal
Dat zal ook wel moeten om de de aandacht van de klant te krijgen, blijkt uit ons onderzoek naar de eindejaarsrally in retail. Wat zetten we met de feestdagen op tafel is een belangrijke vraag in menig huishouden. Consumenten vinden het belangrijk om in de winkel inspiratie op te doen voor het kerstdiner. 38% van de Nederlanders doet dat het liefst bij Albert Heijn. Dit percentage ligt iets boven het omzetaandeel van AH. Dus ook tijdens de feestdagen maakt AH haar leidende positie waar. Maar op een keurige tweede plek vinden we Lidl met ruim 14%. Dat is knap, als je nagaat dat hun marktaandeel op dit moment rond de 10% ligt. Voor de nummer drie is werk aan de winkel. Daar vinden we Jumbo met een krappe 14%. Een magere score ten opzichte van het omzetaandeel. Maar het is nog geen kerst, dus Jumbo kan nog een eindsprint inzetten.
Speciaalzaken bezetten de vierde plaats in de ‘inspiratie top-5’ met 11,3%. Gevolgd door PLUS Supermarkten met 3,8% op plaats vijf. En hoe doet Emté het dan, vraag je je wellicht af. Zij worden door 2,3% van de consumenten genoemd als bron van inspiratie voor het feestmaal. Deze score ligt in lijn met hun huidige marktaandeel. Ik ben benieuwd hoe zij het volgend jaar doen, als er meer Emté 3.0 vestigingen geopend zijn.