Intuïtie is meestal nog de basis voor marketing
Marketing zou altijd op kennis en feitelijke inzichten gebaseerd moeten zijn. In plaats daarvan is intuïtie nogal vaak de basis ervoor. Dat stelt Goos Eilander, expert brand management bij MarketResponse, in een artikel in MarketingTribune.
Eilander is een van de vijf experts die aan het woord komen in het artikel over nut en noodzaak van fact based marketing. Hij definieert deze steeds populairdere vorm van marketing als ‘activiteiten gebaseerd op de combinatie van keiharde feiten en helder inzicht’.
Steeds betere technieken
Fact based denken en beslissen levert volgens hem een structuur op die door sommige marketeers als gemakkelijk wordt ervaren. “In werkelijkheid gaat de zoektocht naar steeds betere technieken om de echte, bepalende feiten te vinden altijd maar door. Er is in vijftien jaar echt veel veranderd in de vaststelling van feiten die de input vormen voor strategiediscussies”, aldus Eilander.
Context kan veranderen
Volgens hem biedt fact based marketing, bijvoorbeeld voorafgaand aan een campagne, meestal wel garanties voor succes. “Maar de context kan veranderen, soms zelfs stevig, door bijvoorbeeld introducties van nieuwe producten en mogelijkheden. Ook zit de concurrentie niet stil. Houd de context dus in de gaten.”
Lees het artikel Fact based marketing: een andere manier van denken op de portal van MarketingTribune.