Kerst 2016; we versieren massaal en het mag weer wat kosten
Afgelopen weekend puilden de tuincentra uit. Het eerste weekend na Sinterklaas is het in Nederland traditioneel tijd voor de Grote Kerstmetamorfose. De tijd dat we genoegen namen met een kerstboom en een stalletje, liggen achter ons. Met Sinterklaas gaan we vooral voor ouderwetse gezelligheid, surprises en pepernoten. Maar kerst heeft zich ontwikkeld tot een eigentijdse en vaak ook trendy eindejaarsgebeurtenis. En daarvoor tasten we flink in de buidel.
Dat geldt zeker dit jaar. De economie in Nederland trekt weer aan. De cijfers laten zien dat we 2016 op economisch vlak met vertrouwen tegemoet zien. Los van de economie, is er ook sprake van eindejaarssentiment. De nare gebeurtenissen in de wereld houden ons flink bezig. Als tegenwicht voor al die onrust, creëren we thuis graag een vredige en gezellige sfeer.
Heel Holland versiert
Die sfeer brengen we in Nederland massaal, laten de cijfers uit ons onderzoek naar de eindejaarsrally in retail duidelijk zien. Maar liefst 93% van de huishoudens brengt dit jaar het huis in kerstsfeer. In 80% van de huiskamers behoort een kerstboom tot de versiering. Sinds je voor een kunstboom niet meer alleen bent aangewezen op de plastic uitklapvariant van de dennenboom, wint de kunstboom aan populariteit. Dit jaar groeit het aantal huishoudens die kiezen voor een kunstvariant van 35% naar 39%! Maar voor 41% van de huishoudens gaat er toch niets boven de echte fijnspar, Nordman of blauwe spar.
Als we eenmaal bezig zijn met de kerstversiering, beperken we ons niet tot de huiskamer. Het hele huis doet mee aan de make-over in kerstsfeer. Bij een kwart van de huishoudens inclusief de tuin. Complete arrensleeën met kerstman en rendieren zijn al geen uitzondering meer. De inspiratie voor al dit kerstspektakel vinden Nederlanders vooral bij tuincentra. Intratuin, Groenrijk en Praxis voeren de lijst aan. Daar ligt een mooie uitdaging voor woonwinkels als Ikea, Trendhopper of Leen Bakker. Bij de consument nu bekend als woondecoratiewinkel, maar voor kerstdecoratie beduidend minder populair.
Ikea Nordman voor een piek
Ikea zet wel alle zeilen bij om de kerstconsument te lokken. Met ‘een kerstboom voor een euro’. Je koopt een Nordman voor twintig euro en krijgt een actiepas van negentien euro. Dat bedrag kun je in januari bij Ikea besteden. De ene euro die overblijft, schenkt Ikea aan Natuurmonumenten. Vorig jaar leverde dat Natuurmonumenten bijna 75.000 euro op. Het hoogste bedrag sinds deze actie vier jaar geleden van start ging. Slimme zet van Ikea. Natuurmonumenten blij, klant blij en Ikea blij. Want die klant komt in januari terug om de actiepas te besteden. En ze werken ook nog aan hun MVO-beleid. Win-win.
Bestedingen voor de feestdagen lopen op
Enkele weken geleden gaven de consumenten in ons eindejaarspanel nog aan dat zij dit jaar 1,5 miljard euro extra aan de feestdagen willen besteden. Nu de kerst dichterbij komt, lijkt daar verandering in te komen. Als ik de cijfers van de afgelopen weken bekijk, verwacht ik dat we zeker boven die 1,5 miljard uitkomen. De laatste weken is de groep die aangeeft ‘hetzelfde als vorig jaar te willen besteden’ gedaald met 6%. En die 6% kunnen we rechtstreeks optellen bij de groep die aangeeft ‘meer te willen besteden dan vorig jaar’.
De kerstmaaltijd bestellen we vaker online
Offline besteedt de consument dat bedrag voor een groot deel in tuincentra. Online wordt het meer verspreid. Tijdens het kerstdiner wil je goed voor de dag komen, dus de online modewinkels doen het goed. Voor onder de kerstboom wordt flink geshopt bij de online warenhuizen en winkels in luxe huishoudelijke apparatuur. Ook modeaccessoires, sieraden en parfumerie-artikelen gaan veel over de online toonbank.
De meest opvallende stijger vind ik de online supermarkt en eten-bestelservice. Eén van de zeven huishoudens geeft aan dit jaar hier kerstinkopen te willen doen. Voor de een lekker makkelijk, voor de ander juist om de kerstdrukte in supermarkten te mijden. Zo zien we dat online shoppen dit jaar ook voor de dagelijkse boodschappen een trend is geworden. Gemak dient de mens. Behalve als ik naar de drukte in de tuincentra kijk. Dan willen we het plezier, de sfeer en beleving van de kerstshow daar toch niet missen.