Voorgestelde trefwoorden
Gerelateerde pagina's
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde cases
Gerelateerde downloads
Gerelateerde evenementen
Alle resultaten
Voorgestelde trefwoorden
Gerelateerde pagina's
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde cases
Gerelateerde downloads
Gerelateerde evenementen
Alle resultaten

Top of flop: De 'Kies Ik Gezond'-app

01-03-2018

De ‘Kies Ik Gezond’-app is het nieuwste initiatief van het Voedingscentrum om consumenten te helpen gezondere keuzes in de supermarkt te maken. Met de app kun je producten opzoeken of etiketten scannen om zo een oordeel te krijgen op door jouw geselecteerde criteria. Wil je bijvoorbeeld op suiker, of zout letten? Dan staan deze kenmerken van het product bovenaan. Niet langer worstelen met kleine lettertjes op etiketten, maar in één oogopslag duidelijk wat een gezonder(re) keuze is, of je product in de schijf van vijf past én wat eventueel een gezondere keuze is. Klinkt als een goede stap richting een gezond en bewuster leven. Maar zit de Nederlandse consument te wachten op deze app?

De behoefte achter deze app wordt niet direct herkend. De helft wil graag gezondere keuzes maken tijdens het boodschappen doen, maar slechts een kwart vindt het lastig om hierover informatie te vinden. Slechts een vijfde vindt het lastig om informatie over gezonde voeding te begrijpen. Ondanks recente berichten in het nieuws geeft een kwart aan de app (van naam) te kennen.

Toch vindt de helft de ‘Kies Ik Gezond’-app relevant en bijna twee derde vindt het idee van de app aansprekend. Al lijkt de app minder uniek een derde denkt dat er alternatieven voor de ‘Kies Ik Gezond’-app zijn. Met de geloofwaardigheid zit het goed; de meerderheid gelooft dat de app goed leesbaar is, gezondere alternatieven biedt en in één oogopslag gezondere keuzes biedt. Het Voedingscentrum wordt ook als een betrouwbare bron gezien. De gebruiksintentie is met iets meer dan een vijfde gemiddeld. Maar we blijven Nederlanders; als blijkt dat de app gratis is dan stijgt de interesse.

Conclusie: voorzichtige top

Er lijken twee kampen te ontstaan: zij die graag extra informatie krijgen over gezonde voeding en zij die dat gehannes in de supermarkt niet zien zitten. Die laatste groep vindt zo’n app te veel gedoe, zou niet de moeite nemen om de producten te scannen en leest bovenal de etiketten wel voor meer informatie. De eerste groep, een kleine meerderheid, vindt het fijn om extra informatie te krijgen en handig om gezondere alternatieve aangeboden te krijgen. De ‘Kies Ik Gezond’-app spreekt hen aan. Samenvattend is de ‘Kies Ik Gezond’-app een voorzichtige top. Het Voedingscentrum moet nog wel werken aan de bekendheid. Als de app ook nog eens meer toegevoegde waarde boven productetiketten communiceert, trekt ‘ie wellicht nog meer mensen over de streep.

'Kies Ik Gezond'-app

Over het onderzoek: voor deze concepttest zijn in januari 2018 139 Nederlanders online ondervraagd.

Meer Top of Flops vind je hier.