Voorgestelde trefwoorden
Gerelateerde pagina's
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde cases
Gerelateerde downloads
Gerelateerde evenementen
Alle resultaten
Voorgestelde trefwoorden
Gerelateerde pagina's
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde cases
Gerelateerde downloads
Gerelateerde evenementen
Alle resultaten

Klimaatcommunicatie? Zo vermijd je de 3 belangrijkste valkuilen

18-07-2019

Klimaatverandering: de ene burger staat te springen om er iets aan te gaan doen, de ander vindt het pure bangmakerij. Verschillende mensen in beweging krijgen, dat betekent slim inspelen op hun leefstijlen. Een workshop met de Ons Water Leefstijlvinder leert lokale overheden gerichter communiceren over waterkwaliteit, waterveiligheid en klimaatadaptatie.

Gemeenten, provincies en andere publiek instanties stappen vaak in één of meerdere van de volgende drie valkuilen:

1. Communiceren in het grijs

De 4 leefstijlen die we bij MarketResponse meestal hanteren, hebben we voor het thema klimaatverandering en waterbeheer uitgebreid naar 6.

leefstijlen klimaat
leefstijlen klimaat

Apart communiceren met 6 verschillende doelgroepen lijkt inefficiënt. Daarom sturen veel organisaties één en dezelfde brief naar iedereen. Door de kleuren te mengen, word je grijs. En spreek je met zo’n algemene brief uiteindelijk helemaal niemand aan. Communiceer dus altijd gericht voor maximaal effect.

2. Te kieskeurig zijn

Té gericht communiceren is weer het andere uiterste. Concentreer je dus niet op één kleur. maar scheid de communicatie met verschillende doelgroepen slim. Concentreer je op Facebook bijvoorbeeld op de ‘gezellige’ gele doelgroep en in informatiefolders op de analytische ‘blauwe’. Of kijk per fase welke doelgroep het meest interessant is. Zoek je vrijwilligers? Dan richt je je natuurlijk op actief betrokkenen en niet op meer sceptische groepen.

3. Selecteren aan de poort

Je hoeft doelgroepen niet actief gescheiden te houden. Vertrouw erop dat doelgroepen vanzelf de weg vinden die het beste bij ze past. Komt er bij je ‘blauwe’ bijeenkomst een ‘rood’ iemand binnen? Geen probleem! Klikt een ‘groene’ op de webpagina voor ‘geel’? Maakt niet uit. Mensen uit de ene doelgroep kunnen een boodschap die voor de andere bedoeld is best interessant vinden. Maar door het werken met de leefstijlvinder, zorg je er wel voor dat je specifieke doelgroepen beter bereikt.

Aan de slag met praktische handvatten

We maakten de Ons Water Leefstijlvinder samen met de partners van ‘Ons Water’ en tot nu toe hebben 72 organisaties zich erbij aangesloten. In de workshops die bij de Leefstijlvinder horen, krijgen deze organisaties praktische handvatten om aan de slag te gaan en gerichter te communiceren over waterbeleid en klimaatverandering. Eerder lanceerde MarketResponse in opdracht van 9 provincies de Leefstijlvinder Leisure (www.leefstijlvinder.nl) en in het najaar van 2019 volgt een Leefstijlvinder voor de Energietransitie. Want hoe gerichter je communiceert op zo’n thema, hoe meer burgers je kunt activeren.

Meer informatie over onze BSR leefstijlvinders? Neem contact op met Manon Holtkamp via manon.holtkamp@marketresponse.nl. Zij vertelt je graag meer.