Lancering Monitor Merk en Maatschappij: voor écht effectief MVO-beleid
Werken aan een sterk merk en werken aan een betere wereld kunnen samengaan. Sterker nog, al onze data wijzen erop dat deze twee dingen elkaar versterken. Vrijwel alle bedrijven zijn inmiddels ook serieus bezig met maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). Maar om de trends bij te houden en écht effectief MVO-beleid te ontwikkelen zijn diepe, sector- en merkspecifieke inzichten nodig. MarketResponse en b-open leveren die nu met de Monitor Merk en Maatschappij.
De consument vraagt om merken, die ook maatschappelijke betekenis bieden, vertelt Bart Brüggenwirth, oprichter van b-open en associate partner van MarketResponse: “70% van de respondenten uit ons onderzoek vindt het belangrijk dat een bedrijf bezig is met maatschappelijk beleid. En nog geen 30% vindt dat bedrijven dat op dit moment goed aanpakken. Nu, in de coronacrisis, denken mensen daar meer over na dan daarvoor. Dat blijkt uit onze coronapeilingen. Ook overheden en internationale instituties geven steeds meer de richting aan. Denk bijvoorbeeld aan de Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties. ”
Kennis en inzicht nodig
We zien dat bedrijven MVO dan ook steeds meer integreren en professionaliseren. Het is niet meer iets wat je ‘erbij’ doet, maar het maakt integraal deel uit van de strategie. Maar om je maatschappelijke ambities ook echt te realiseren, moet je weten waar je staat en inzicht hebben in de resultaten van je inspanningen. Dat geldt zowel voor de maatschappelijke als de commerciële impact. Is er bijvoorbeeld een effect op klanttevredenheid of klanttrouw? Het is daarnaast natuurlijk ook belangrijk om te weten wat er ‘leeft’ in de maatschappij. Wat de onderwerpen zijn waar mensen om geven. Je hebt dus als bedrijf heel veel kennis en inzicht nodig. Over je eigen merk, maar ook over je sector en over de samenleving als geheel.
Actueel en actionable
Om bedrijven daarbij te helpen, hebben MarketResponse en b-open de Monitor Merk en Maatschappij gelanceerd. Dit is een voortzetting van ‘Dossier Duurzaam’, maar beslaat een veel breder spectrum van onderwerpen en biedt veel diepere inzichten. Brüggenwirth: “We wilden Dossier Duurzaam beter laten aansluiten bij de maatschappelijke ontwikkelingen en tegelijkertijd meer actionable maken. Alleen ‘duurzaam’ dekte de lading niet meer. MVO wordt steeds strategischer en gaat over veel meer onderwerpen dan alleen duurzaamheid, zoals de maatschappelijke rol of purpose van bedrijven. De Monitor Merk en Maatschappij biedt, vergeleken bij Dossier Duurzaam, ook veel meer verdieping per sector. De sector-onderzoeken worden nu uitgevoerd als aparte onderzoeken en bevatten veel meer vragen. Het is voor onze klanten nu dus ook mogelijk om eigen vragen toe te voegen aan de onderzoeken.” Ook houdt de Monitor Merk en Maatschappij veel meer rekening met actuele trends.
Verder zullen we in de Monitor Merk en Maatschappij veel uitvoeriger rapporteren over verschillende leefstijlen en hun houding ten aanzien van duurzaamheid en de maatschappelijke rol van bedrijven. Daarvoor gebruiken we het BSR-leefstijlsegmentatie model. Deelnemers kunnen daardoor hun doelgroep veel gerichter benaderen.
Het draait om vertrouwen
Meer en dieper inzicht zorgt voor scherper MVO-beleid, het helpt je je purpose te monitoren en gerichter te innoveren en te communiceren in continu veranderende omstandigheden. Het is een belangrijke stap naar het geloofwaardig, consequent en authentiek bouwen aan de maatschappelijke rol van je merk. En dat is volgens Brüggenwirth niet alleen belangrijk in marketing- en klantcommunicatie: “Scherp geformuleerd MVO-beleid en heldere visie op de maatschappelijke rol van je merk zorgen voor draagvlak bij medewerkers. Die betrokkenheid vertaalt zich dan weer in tevreden en trouwe klanten. Want de maatschappelijke betekenis van je merk draait om vertrouwen. En vertrouwen win en behoud je door verantwoordelijkheid te nemen en transparant te zijn.”