Ledenterugloop bij sportbonden terugdringen in 4 stappen
Het water staat de sportbonden aan de lippen. Teruglopende ledenaantallen, weinig animo voor een bestuursfunctie en nieuwe sporten vormen een bedreiging voor de toekomst van het sporten in verenigingsverband. Bestuurders staan met de handen in het haar, maar doen desondanks weinig. Terwijl de oplossing in hun eigen kaartenbakjes zit.
Een veranderende rol voor sportbonden
Bestuurders lopen vaak vast wanneer ze moeten gaan handelen. Mensen waren voorheen afhankelijker van de bonden om te kunnen spelen. Die faciliterende rol is deels overgenomen door de mensen zelf. De digitalisering van communicatie heeft een handreiking gedaan aan zowel sportfaciliteiten als aan recreatieve sporters. Even snel een online ruimte boeken, vrienden appen om een spelletje te gaan sporten. De bond is ertussenuit gehaald.
Grote speler KNLTB en de veel kleinere sportbond Judo Nederland pionierden: big data inzetten om de ledenterugloop tegen te gaan. Een grondige segmentering en profilering van de ledenarchieven speelde een sleutelrol in het ombuigen van leegloop naar uitbreiding van lokale clubs. Ironisch genoeg blijft het bij andere bonden nog vaak bij overleggen, in een wereld waar handelen en doorzetten wordt beloond.
Meer leden in vier stappen
Dat betekent niet dat de behoefte aan een bond er überhaupt niet meer is. Mensen zijn minder afhankelijk geworden, maar elke lokale vereniging heeft nog wel een harde kern die toegewijd is aan de club. Daar wil je eigenlijk meer van. En dat kan. Heel concreet. In vier stappen.
Profileer je ledenbestand
Uit wie bestaat het ledenbestand van een club. En dan niet namen en telefoonnummers. Wat doet deze persoon op zaterdagavond? Houdt deze persoon van actieve of strandvakanties? Wat voor auto heeft hij of zij? Eigenlijk wil je alles weten om een beeld te vormen van de mensen die lid zijn van de vereniging.
Maak een look-a-like-analyse
Wonen er nog meer van dit type mensen in het bedieningsgebied van de club? Elk mens heeft een bepaalde set normen en waarden, wat hij belangrijk vindt en hoe hij in het leven staat. Die voorkeuren en levensvisies vallen op te delen in typen. Mensen van hetzelfde type, vinden vaak dezelfde activiteiten leuk. Je kunt op basis van deze data voorspellen waar deze mensen wonen.
Analyseer actionable insights
Deze potentiele leden benader je actief. Met acties, proeflessen of vriendendagen. Afhankelijk van wie je probeert te benaderen, bepaal je welke strategie je inzet. Want ook dat verschilt per type mens. Misschien zijn er zelfs gebieden waar de bond het goed zou doen, maar waar nog geen vereniging actief is. Dan kun je overwegen of het de moeite is om de sport daar aan te bieden.
Stem je activiteiten af op de doelgroep
Vervolgens stem je de communicatie van de club af op de doelgroep. Dankzij onderzoek weten we waar deze mensen van houden. Hoe leden benaderd willen worden, tot in de kleinste details. Van hoe de website eruit moeten komen te zien, tot hoe je de telefoon moet opnemen, tot hoe snel je ter zake moet komen.
Zeven soorten KNLTB-tennissers
De sportbond KNLTB pionierde met big data. Op basis van bestaande data konden de leden opgedeeld worden in zeven segmenten. Zo zijn er de dynamische tennisfamilies, de actieve buurttennissers en de betrokken senioren. Allemaal met verschillende motieven en drijfveren om de sport te beoefenen. De KNLTB weet wie aan welke club is verbonden en heeft op basis van die wetenschap communicatietoolkits ontwikkeld. Daarom worden leden bij de ene club nu bijvoorbeeld aangesproken met ‘u’ en bij de andere met ‘wij’.
Analyseren tot op clubniveau
Het analyseren van een ledenbestand gaat niet per bond. Zelfs niet per regio. Het gaat eigenlijk per vereniging. Logisch dat golfers bij de KNGF over het algemeen een ander slag mensen is dan de worstelaars van de KNKF. Maar voor tennissers is het al eerder 50 tinten grijs. De ene club is geenszins hetzelfde als de andere. En dat vergt per club een andere aanpak, andere potentiele leden en een ander soort communicatie.
Het wordt tijd dat bestuurders van clubs het heft weer in eigen handen gaan nemen en actief bezig gaan met het werven van leden. Het is een bittere pil dat leden zichzelf niet meer en masse aanmelden. Bij de pakken neerzetten mag echter geen optie zijn en is bovendien onnodig. Want de waarde van sporten in verenigingsverband, is in grote lijnen immers niet veranderd. Dat dit inzicht niet meer vanzelfsprekend is, dat wel. Het is aan de sportbonden om deze boodschap bij de juiste mensen en op de juiste wijze onder de aandacht te brengen.
Hulp nodig bij het vinden van de juiste boodschap? Neem gerust contact op. Ik kom graag helpen.