Voorgestelde trefwoorden
Gerelateerde pagina's
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde cases
Gerelateerde downloads
Gerelateerde evenementen
Alle resultaten
Voorgestelde trefwoorden
Gerelateerde pagina's
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde cases
Gerelateerde downloads
Gerelateerde evenementen
Alle resultaten

Marktonderzoek voor Marketing Drenthe: is er animo voor ‘Van Gogh in Drenthe’?

27-10-2021

Voor Marketing Drenthe zijn we aan de slag gegaan voor het project ‘Van Gogh in Drenthe’. Zij zochten antwoord op een aantal vragen: In hoeverre is bekend dat Van Gogh een verleden heeft in Drenthe en waar wordt dit mee geassocieerd? En is men geïnteresseerd om het verhaal en het aanbod/locaties uit ‘van Gogh in Drenthe’ te ontdekken? Door middel van marktonderzoek hebben wij antwoord kunnen geven op die vragen.

Achtergrond van het project ‘Van Gogh in Drenthe’

Wist jij al dat Vincent van Gogh een verleden had in Drenthe? Waarschijnlijk niet. Terwijl er veel te beleven is in Drenthe met het thema Van Gogh. Zo verbleef de schilder enige tijd in een huis in Veenoord/Nieuw Amsterdam, wat nu het enige openbaar toegankelijke pand in Nederland is waar Vincent van Gogh heeft gewoond en gewerkt. Ook heeft Van Gogh een tekening gemaakt van de kerk van Zweeloo. Marketing Drenthe wil hier meer aandacht aan besteden door het project ‘Van Gogh in Drenthe’ te introduceren. Door het aanbod rondom dit onderwerp gezamenlijk in de markt te brengen en zo de interesse hierin te vergroten. Maar de vraag is natuurlijk: is hier wel animo voor?

Methode van het marktonderzoek

Een antwoord op de vraag of er überhaupt animo is voor een bezoek aan het aanbod van ‘Van Gogh in Drenthe’ en wat bezoekers dan precies willen zien, hebben wij kunnen formuleren aan de hand van een onderzoek onder 1.000 respondenten. Hen is gevraagd of zij cultuur(-historisch) geïnteresseerd zijn, hetgeen 66% van de respondenten beaamt. Deze groep is vervolgens verder ondervraagd over dit thema.

De resultaten van het onderzoek heeft Marketing Drenthe inzichten geboden in de bekendheid van ‘Van Gogh in Drenthe’, in hoeverre het concept aanspreekt, en wat de bezoekintentie en de wensen van de doelgroep zijn. Door middel van de achtergrondkenmerken van de respondenten hebben we ook een doelgroep geformuleerd voor het concept.

Resultaten van het onderzoek

De resultaten van het onderzoek tonen aan dat veel mensen nog niet bekend zijn met het feit dat van Gogh een tijd in Drenthe heeft verbleven en gewerkt. Wel is de bezoekintentie erg hoog na het voorleggen van het merkverhaal. De onbekendheid van het verhaal maakt mensen nieuwsgierig en geïnteresseerd. Ook de interesses in Vincent van Gogh, cultuur en het opzoeken van de rust dragen bij aan deze bezoekintentie. Een mooie kans dus om ‘Van Gogh in Drenthe’ onder de aandacht te brengen bij toeristen.

De enthousiaste reactie van Marketing Drenthe

Natuurlijk waren wij enthousiast over het onderzoek, maar de klant gelukkig ook. Miranda Horstman, projectmanager onderzoek bij Marketing Drenthe, zegt in de klantevaluatie: ‘Er werd goed meegedacht in het gehele traject. De planning was helder en is goed nagekomen.’