Voorgestelde trefwoorden
Gerelateerde pagina's
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde cases
Gerelateerde downloads
Gerelateerde evenementen
Alle resultaten
Voorgestelde trefwoorden
Gerelateerde pagina's
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde cases
Gerelateerde downloads
Gerelateerde evenementen
Alle resultaten

MarketResponse en Sweco werken samen aan datagedreven woonvisies en gebiedsontwikkelingen

22-07-2024

MarketResponse en Sweco werken samen aan datagedreven woonvisies en gebiedsontwikkelingen. MarketResponse en Sweco (business unit stedelijke planning) hebben recent hun samenwerking bekrachtigd. MarketResponse en Sweco bundelen hun krachten om gezamenlijk te werken aan vraagstukken op het gebied van wonen en gebiedsontwikkeling.

MarketResponse biedt met haar onderzoeken en segmentatie- en leefstijldata inzicht in de wensen en behoeften van bewoners op het gebied van wonen, de woonomgeving, voorzieningen en andere thema’s die van belang zijn bij ruimtelijke ontwikkelingen. De onderzoeksresultaten worden gekoppeld aan het BSR -woonleefstijlenmodel waarmee inzicht gegeven kan worden in de drijfveren, behoeften en waardepatronen van groepen bewoners met betrekking tot hun woonvoorkeuren. Aan de hand van onderzoeken en doelgroep inzichten geeft MarketResponse handvaten voor een betere en gerichte communicatie.

Sweco is met deze data en onderzoeksresultaten in staat om deze te vertalen naar de praktijk van gemeenten, corporaties, ontwikkelaars en beleggers waardoor een krachtige combinatie van praktijkkennis en data kan ontstaan. De gezamenlijke datagedreven proposities waar we de markt mee op gaan:

  • woonvisies (voor gemeentes)
  • gebiedsvisies (voor gemeentes, regio’s, coöperaties, ontwikkelaars)
  • marktonderzoek woningbouw (voor gemeentes, coöperaties, beleggers, ontwikkelaars, zorginstellingen)
  • analyses en referentienormen (maatschappelijke) voorzieningen (voor gemeentes en ontwikkelaars)

Met deze proposities kunnen we gebiedsontwikkelingen, bijbehorende woningbouw en (maatschappelijke) voorzieningen beter aan laten sluiten bij de behoeftes van toekomstige bewoners. Data en marktonderzoek dragen ook bij aan het versnellen van de ontwikkeling en het verkorten van het verhuur- en verkoopproces. Beter inzicht in de (toekomstige) bewoners biedt kansen voor innovatie. Onderstaand volgen een aantal voorbeeldprojecten die we in samenwerking met elkaar uitvoeren.

Datagedreven woonvisies (gemeentes)

Een gemeente in het oosten van Nederland stelt een nieuwe woonvisie op. Ze heeft Sweco in samenwerking met MarketResponse gevraagd om marktonderzoek te doen naar de potentie voor woningbouwontwikkeling. Het onderzoek geeft inzicht in de specifieke BSR-leefstijlgroepen die passen bij de kwaliteiten van deze gemeente en waar voldoende vraag in de woningmarkt voor is. Hierbij wordt ook gekeken naar de ontwikkelingen in de gemeente en de regio om de voorzieningen aan te laten sluiten op behoefte van in de toekomst.

Datagedreven gebiedsvisies

Een woningcorporatie in Zuid-Holland is bezig met het opstellen van gebiedsvisies voor de wijken waarin zich veel woningen van deze corporatie bevinden. Sweco en MarketResponse brengen de BSR-woonleefstijlen van de wijken en buurten in dit gebied in kaart. Op basis hiervan geven zij advies op het gebied van: de best bij de wijken passende participatie vormen en communicatie met bewoners, de kansen voor doorstroming van senioren en de prioriteiten in het verduurzamingsproces van woningen.

Datagedreven marktonderzoek woningbouw

Een gemeente in Noord-Holland wil langs het water in haar binnenstad 10.000-15.000 woningen toevoegen aan haar stad. Hierbij wilde gemeente in verschillende deelgebieden ook specifieke woonmilieus toevoegen. Denk aan een hoog stedelijk gebied met veel appartementen en voorzieningen dichtbij het station en een uitbreidingswijk met appartementen en een aantal grootschalige voorzieningen meer aan de rand van de stad. Sweco is gevraagd om samen met MarketResponse onderzoek te doen naar de kansen voor nieuwbouw op basis van de BSR-woonleefstijlen en socio-demografisch onderzoek van ABF Research. Wij helpen de gemeente met het bepalen van de best passende leefstijl doelgroepen per deelgebied.

Datagedreven analyses maatschappelijke voorzieningen en referentienormen

Een gemeente in Zuid-Holland wil graag maatschappelijke referentienormen voor haar stad opstellen. Sweco heeft in samenwerking met MarketResponse inzicht gegeven in de voorkeuren van BSR-leefstijlgroepen om de behoefte aan voorzieningen per leefstijl scherp te krijgen.

Over Sweco stedelijke ontwikkeling en programmering

Een professionele programmering van gebiedsontwikkeling bevordert de stedelijke kwaliteit, draagt bij aan de financiële haalbaarheid van plannen, versnelt de realisatie, reduceert de mobiliteit en versterkt de lokale economie. Vaak is sprake van transformatie van bestaand stedelijk gebied. Maar hoe sluit je het gebied zo goed mogelijk aan op de behoefte van de stad van de toekomst?

Sweco afdeling stedelijke planning werkt aan een leefbare stad waar iedereen kan wonen, werken, winkelen, zich kan vermaken en waar zorg nabij is. Een sociale en gezonde stad met een prettig leefklimaat. Een stad die slim gebruik maakt van de beschikbare ruimte en die voorbereid is op de toekomstige behoeften van haar bewoners. Klimaatbestendig, groen en met schone mobiliteit. Sweco werkt integraal vanuit onze visie op de stad en dat maakt ons uniek. Op alle werkvelden: wonen, werken, winkelen, vrije tijd en maatschappelijke voorzieningen. Mét alle stakeholders, van bewoner tot beslisser, voor marktpartijen en overheden. Het Sweco-team werkt op meerdere schaalniveaus, van gebouw en straat tot wijk, dorp, stad en regio.

Sweco afdeling stedelijke planning geeft inzicht in de behoeften van de toekomst: welke functie, op welke plek, op welk moment – kwantitatief en kwalitatief. De inzichten worden gevoed door marktbehoefte-onderzoek, leefstijlen-onderzoek, ruimtelijke verkenningen en participatieve processen. Altijd staat de gebruiker van de ruimte, de mens, bij Sweco centraal.

Sweco stelt ruimtelijk-programmatische visies op die een helder en realistisch toekomstbeeld geven voor projecten en ontwikkelingen en we maken ontwikkelstrategieën om te komen tot realisatie.

Het team biedt nieuwe strategische inzichten en onderbouwde inspiratie voor onze klanten. Zo kunnen die, samen met Sweco, de juiste keuzes maken en actie nemen. Het team brengt onze klanten op nieuwe gedachten, dagen ze uit en voegen daarmee waarde toe.

Over MarketResponse en het BSR-model

Hoe betrek je bewoners echt bij het verduurzamen en levensloopbestendig maken van de woonomgeving? Daarvoor moet je eerst weten wie die bewoners eigenlijk zijn. In de onderzoeken van MarketResponse zien we dagelijks dat mensen verschillen, ook als het gaat om duurzaam en levensloopbestendig wonen. De ene bewoner wil gewoon comfortabel en rustig leven, zonder gedoe. De ander is actief bezig met het vergroenen van de wijk. Een derde vindt misschien sociale interactie veel belangrijker dan duurzaamheid. De gemiddelde bewoner bestaat niet. Probeer je met iedere bewoner op dezelfde manier te communiceren, dan loop je het risico dat je boodschap bij niemand goed aankomt.

De BSR-segmentatie Woonbeleving geeft gemeenten, ontwikkelaars, beleggers en corporaties inzicht en praktische handvatten om de kwaliteit van onze leefomgeving te vergroten. In thema’s als woonomgeving, duurzaamheid, mobiliteit, participatie, verhuizen en levensloopbestendigheid zien we zes onderscheidende leefwerelden. Die helpen om in beleidsvorming en in projecten op maat te communiceren.

Daarnaast geeft het concreet inzicht in hoe verschillende doelgroepen aankijken tegen thema’s als:

  • Ontmoeting in de wijk
  • (Deel)mobiliteit
  • Duurzaamheid
  • Levensloopbestendig wonen
  • Gezondheid en geluk in relatie tot de leefomgeving
  • Sport en bewegen in de wijk

Meer weten?