Voorgestelde trefwoorden
Gerelateerde pagina's
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde cases
Gerelateerde downloads
Gerelateerde evenementen
Alle resultaten
Voorgestelde trefwoorden
Gerelateerde pagina's
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde cases
Gerelateerde downloads
Gerelateerde evenementen
Alle resultaten

MarketResponse verzorgt met software vlekkeloze verloting kaartjes EK voetbal

28-02-2020

Het was niet alleen voor de Oranjefans die er komende zomer bij willen zijn een spannende dag. Pascal van Hattum, innovatiemanager bij MarketResponse, was 16 januari met meer dan gezonde wedstrijdspanning aanwezig in het bondsbureau van de KNVB in Zeist. Die dag werden 41.379 toegangskaarten voor de groepswedstrijden van het Nederlands elftal tijdens het EK voetbal verloot via door hem ontworpen software.

Onder het toeziend oog van een notaris en voor de gelegenheid uitgenodigde Oranjesupporters verliep de toewijzing van de tickets vlekkeloos. Nederland speelt deze zomer in het gunstigste geval zeven EK-wedstrijden, waarvoor Oranje Clubcardhouders bijna 53.000 kaarten hadden aangevraagd. Voor de drie groepswedstrijden in de Johan Cruijff Arena waren veel meer aanvragen dan kaarten.

Bijzondere uitdaging

Omdat de KNVB loyale supporters wil belonen was aan Van Hattum gevraagd toewijzingssoftware te ontwikkelen die de trouwste bezoekers van wedstrijden van het Nederlands elftal de meeste kans geeft op een kaartje voor het EK. Dat verzoek bereikte hem overigens al in de aanloop naar het EK van 2016 in Frankrijk via zijn netwerk. “Ik ben destijds aan de slag gegaan met het programma aan de hand van de regels en de beperkingen. De bijzondere uitdaging was dat het om een gewogen trekking gaat. Clubcardhouders sparen punten per bezochte wedstrijd en zijn aan de hand daarvan ingedeeld in groepen Oranje, Zilver en Blauw. Daarnaast zijn er drie verschillende prijscategorieën voor de kaarten. En dan heb je ook nog de drie poulewedstrijden in Amsterdam en mogelijk nog een tot vier wedstrijden in de knock-outfase daarna.”

Sores bij het Nederlands elftal

Op het moment dat de door Van Hattum ontwikkelde software in 2016 kon worden getest, hoefde het niet meer. “Nederland wist zich niet te kwalificeren voor het EK in Frankrijk. Toen is volgens mij de sores bij het Nederlands elftal begonnen. Twee jaar later wist Nederland zich niet te plaatsen voor het WK in Rusland. Toen het er vorig jaar naar uit begon te zien dat Nederland het EK van 2020 wel zou halen trok de KNVB weer aan de bel. Ik heb voor de loting van dit jaar niet veel aan de software hoeven te veranderen. Het aantal clubkaardhouders was inmiddels wel met zo’n tienduizend toegenomen, maar de regels voor de loting bleven ongewijzigd”, aldus Van Hattum.

Geen oog dichtgedaan

Nadat een onafhankelijke partij de software had goedgekeurd naderde de grote dag van de kaartverloting. “Ik had de nacht ervoor geen oog dichtgedaan. Ik was zo ontzettend nerveus. Ik heb het programma natuurlijk duizenden keren getest, maar toch dacht ik ‘het zal me toch niet gebeuren’. Gelukkig verliep het allemaal prima en zijn de kaarten keurig verdeeld onder de supporters. Dus nu kunnen we weer vooruit kijken. Volgend jaar is het EK damesvoetbal in Engeland en over twee jaar is Nederland gastland voor het EK zaalvoetbal. Voor beide toernooien worden veel supporters verwacht, dus wie weet.”

Loyaliteit als uitgangspunt

Elk land is vrij in de manier waarop beschikbare kaarten voor toernooien als het EK en het WK onder de supporters worden verdeeld. “Dat vind ik het mooie, de KNVB heeft loyaliteit als uitgangspunt genomen voor de verloting. Dat maakte het interessant maar ook complex, zeker als je als supporter samen met iemand naar een wedstrijd wil die een andere kleur heeft. Het Oranje segment krijgt alle aangevraagde wedstrijden ook toegewezen. Zilver heeft bijvoorbeeld recht op minimaal één poulewedstrijd en Blauw heeft recht op maximaal één poulewedstrijd. Dat is voor de supporters best complex maar de KNVB heeft het allemaal goed uitgelegd.”

Voetbal is beleving

Van Hattum is opgeleid tot data scientist en promoveerde op marketingstatistiek. “Dat is iets anders dan een computerprogramma voor gewogen loting ontwikkelen, maar ik heb er toch veel uit kunnen gebruiken. Het gaat naast programmeren ook om gestratificeerd steekproef trekken, segmentatie en kansverdelingen. Dat komt allemaal samen in dit project en daarmee is het mij op het lijf geschreven. Dat er zoveel van afhangt geeft het extra glans. Voetbal is beleving, tijdens de wedstrijd en ook op de weg daarnaartoe.”

Ook een oplossing op maat nodig? Bekijk onze innovatieve tools.