Onze mobiliteitssurvey toont trends in mobiliteit
Dat mobiliteit door de jaren heen wijzigt, is niets nieuws. Echter, in de afgelopen jaren zijn er behoorlijk wat ontwikkelingen gaande in deze branche. Zo deed de volledig elektrische auto haar intrede. Werd Private Lease door het publiek steeds meer omarmd. Zorgde de toename van autobezitters voor dichtslibbende steden, waarop weer overheidsbeleid volgde. En werd het milieu aspect de reden om op zoek te gaan naar andere mobiliteitsvormen. Welke verschillen zien we met 2010? En nog belangrijker: hoe kijkt men naar de toekomst? Een tipje van de sluier…
De veranderingen waren reden genoeg voor 4orange om opnieuw een mobiliteitssurvey onder haar panelleden te houden’, aldus drs. Matthijs Koevoet, data scientist bij 4orange.
1.) Veel stabiliteit in de mobiliteitsbasisvoorziening
Ons huidige onderzoek laat in vergelijking met een decennium geleden veel stabiliteit zien in de basiskenmerken van mobiliteit. De aanwezigheid en hoeveelheid voertuigen lijkt vrijwel onveranderd.
2.) Soort aankoop: occasions blijven populairder dan nieuwe auto’s. Lease is echter steeds meer in opkomst.
In ons onderzoekspanel komt naar voren dat leasen populairder is geworden. Onder de 9,5% lease is ca. 3,3% Private Lease!
3.) Bezit versus gebruik: in hoeverre staat de Nederlandse consument open voor alternatieven?
Ondanks groeiende populariteit van (private) lease en deelauto’s is het zelf bezitten van een auto nog altijd het verreweg het meest populair. En hoewel Private lease nog minder de praktijk is dan zakelijk lease toont onderzoek dat de interesse hierin wel groter is.
De carsharingsformules lijken nog een lange weg te gaan hebben voordat het carsharen daadwerkelijk als optie wordt overwogen.
4.) Inzet vervoersmiddelen tijdens een gemiddelde week
Op de vraag welke vervoersmiddelen werden ingezet (zowel voor zakelijk als privé) gedurende een gemiddelde week, staat de auto onbetwist op no. 1. Gevolgd door de fiets.
De elektrische fiets is zeer populair: bijna net zo populair als al het Openbaar Vervoer samen (!). Als de gewone fiets en de elektrische worden samengevoegd is dit qua privé gebruik zelfs populairder dan de auto!
Higlights onderzoek: wat betekent dit voor uw doelgroepen?
Dit zijn slechts een aantal highlights uit de 4orange mobiliteitssurvey, die inzichtelijk te maken zijn voor heel Nederland. Wil jij weten hoe jouw huidige klanten aankijken tegen mobiliteit? Of zoek je een specifieke doelgroep voor jouw dienst of product? Neem contact met ons op voor meer inzichten.