MarketResponse en Xoet slepen Nationale sportinnovator Prijs in de wacht
Samen met Xoet heeft MarketResponse Marktvinders de Nationale sportinnovator Prijs in de wacht gesleept. Deze subsidieoproep richt zich op innovatieve ideeën in de sport. MarketResponse bouwt het portal voor de XOET-scan, een psychologische sporttest waarmee trainer sporters kunnen stimuleren om meer zelfregulerend te zijn. Dinsdag 4 december werden de prijzen uitgereikt in het PSV-stadion.
De subsidieoproep Nationale Sportinnovator Prijs richt zich op innovatieve ideeën in de sport. In 2018 is het thema Mind Your Fitness, waarmee innovaties op het snijvlak van sport en mentale aspecten kunnen worden ontwikkeld. Xoet en MarketResponse ontvingen de prijs voor de Xoet-scan en het Xoet-portal, die sporters helpen om meer zelfregulerend en daardoor succesvoller te worden.
Zelfregulerende sporters succesvoller
Uit wetenschappelijk onderzoek (Jonker 2009 tot 2017) blijkt dat getalenteerde sporters die meer zelfreguleren, meer kans hebben om de top te halen. De Xoet-scan brengt het zelfregulatieve leerklimaat in kaart. Omdat trainers de belangrijkste beïnvloeders zijn voor topsporters, richt de Xoet-methodiek zich op het trainen van trainers in het creëren van het optimale leerklimaat. De scan richt zich op 8 dimensies voor een ideale leeromgeving: doelen stellen, reflecteren, autonomie, plannen, feedforward, relatie, succes en evalueren.
Portal
De scan wordt via een online vragenlijst afgenomen. De resultaten worden realtime weergegeven in een door MarketResponse ontwikkeld portal. Met dit portal zijn trainers in staat om de resultaten op individueel en op teamniveau te bekijken. Ook kunnen sporters hun eigen resultaat in het portal bekijken. Dit portal is een enorme verbetering, aangezien dit alles nu nog met de hand gebeurt.