Nederlanders zijn positief en ontspannen, ondanks de ecologische en maatschappelijke uitdagingen
Nederlanders zijn over het algemeen positief en ontspannen over hun dagelijks leven en hun werk. Dit ondanks dat de media veel aandacht besteden aan de maatschappelijke en ecologische uitdagingen waar de samenleving voor staat, zoals polarisatie, bestaanszekerheid, klimaatverandering en migratie.
Dit blijkt uit het tijdsbestedingsonderzoek dat MarketResponse in opdracht van DPG Media heeft uitgevoerd. In het onderzoek is de gemiddelde dagbesteding van de Nederlanders in kaart. Dit gebeurde aan de hand van een dagboekstudie via WhatsApp en via een online dagboek onder 720 deelnemers. De resultaten geven inzicht in de vele overeenkomsten en de verschillen in een dag in het leven van Nederlanders.
Ook plichtmatige bezigheden voelen positief
Over het algemeen is een gemiddelde dag voor Nederlanders erg ontspannen. Daar zijn ze tevreden over en ze beoordelen hun dag gemiddeld met een 7,5. Dat positieve gevoel overheerst niet alleen bij rustige momenten maar ook bij plichtmatige activiteiten als reizen, werk en huishoudelijke taken. Bij vrijwel alle activiteiten is ‘ontspannen’ het dominante gevoel, behalve bij slapen, studie en sport. Dan is het gevoel vaker ‘moe’ of ‘energiek’. Eten en de bereiding ervan neemt een belangrijke plek in het dagelijks leven in. Daar wordt goed de tijd voor genomen met een gemiddelde van drie kwartier per maaltijd. De avond staat in het teken van media en ontspanning.
65-plussers gamen net zo vaak als jongeren
Buiten het werk om besteden Nederlanders gemiddeld ruim drie uur per dag aan media. De meeste tijd hiervan gaat naar tv, films en series (ruim twee uur), gevolgd door online media (ruim een half uur), iets lezen of doorbladeren (iets minder dan een half uur) en luisteren naar muziek, podcast of radio (gemiddeld nog geen tien minuten). Media spelen gedurende de hele dag een belangrijke rol, met de piek tussen 18.00 en 24.00 uur. Dan zijn bijna acht op de tien Nederlanders met media in de weer. Opmerkelijk is dat 65-plussers relatief vaak, net zoals 20- tot 35-jarigen, gamen. Voor ouderen is gamen echter vaker de secundaire activiteit, terwijl het voor jongeren de primaire activiteit is.
Opvallende verschillen in leefstijlen
De resultaten van het onderzoek bevestigen, valideren, actualiseren en verdiepen de inzichten en expertise van MarketResponse op het gebied van BSR-leefstijlen en leeftijdscategorieën. Het BSR-model onderscheidt vier leefstijlen (rood, geel, groen en blauw) op basis van een sociologische en een psychologische as. Het dagelijks leven van deze leefstijlen vertoont enkele opvallende verschillen. Zo maken mensen met een rode leefstijl meer dan anderen tijd voor ontspanning, hobby’s en muziek en podcasts luisteren en hebben ze vaker creatieve hobby’s. Mensen met een gele leefstijl gaan vaker dan anderen even op bezoek voor de gezelligheid en zorgen voor een warm thuis. Nederlanders met een groene leefstijl besteden relatief veel tijd aan lezen van een boek of de krant. Het mediagebruik is bij hen gedurende de hele dag het grootst. De gemiddelde dag van de blauwe leefstijl staat veel meer in het teken van werk, studie en sport.