Voorgestelde trefwoorden
Gerelateerde pagina's
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde cases
Gerelateerde downloads
Gerelateerde evenementen
Alle resultaten
Voorgestelde trefwoorden
Gerelateerde pagina's
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde cases
Gerelateerde downloads
Gerelateerde evenementen
Alle resultaten

Niko Koffeman van De Vegetarische Slager: "Marketeers noemden onze naam en aanpak commerciële zelfmoord"

08-05-2020

Met eigenzinnigheid en vasthouden aan de eigen overtuiging groeide tweemanszaak De Vegetarische Slager in tien jaar tijd uit tot een bedrijf met negentig medewerkers en 4.000 verkooppunten in zeventien landen.

Vanaf dag één was en bleef De Vegetarische Slager purpose driven, zo blikt medeoprichter Niko Koffeman terug in het boek Ontmoet de Xceptionals van Gerrit Piksen, Expert Customer Experience bij MarketResponse. In deze uitgave komen zeven ceo’s en topmanagers aan het woord over optimale klantbeleving en duurzaamheid. Een fragment uit het gehele interview.

Behoefte aan vleesidentiek product

De oprichters van De Vegetarische Slager signaleerden een enorme behoefte aan een vleesidentiek vegetarisch product dat in alle opzichten gelijk of zelfs beter is dan vlees. “Zonder dat het eerst door het maag-darmkanaal van een dier is gegaan. Efficiënter, geen dierenleed meer en beter voor natuur, milieu en klimaat”, vertelt Koffeman.

Intrige in de oxymoron

Marketeers noemden de naam van het berdrijf, dat als geen ander klant- en duurzaamheidsbeleving combineert, commerciële zelfmoord. “Omdat een vegetariër per definitie nooit naar een slager gaat. En een vleesliefhebber niet naar een winkel waar ‘vegetarisch’ op de gevel staat. Toch waren we overtuigd van het nut van de intrige in deze oxymoron. We openden een winkeltje dat eruitzag als een slagerij in 1920. De boodschap daarachter is dat met het biefstukje van oma niets mis was, maar met de achtergrond daarvan wel.”

Duurzaamste multinational

Mede door de publiciteit groeide het bedrijf stormachtig. “Normaal gesproken moet je met je pet in de hand de grote supermarktketens langs, maar die stonden nu bij ons in de rij. Vervolgens kwamen de multinationals langs om ons over te nemen. Uiteindelijk zijn we met Unilever in zee gegaan, de duurzaamste multinational.”

Verbeterde innovaties

Koffeman stelt dat het van cruciaal belang is geweest om zelf de groei van het bedrijf te financieren. “Want anders raak je bij het opschalen je roots gaandeweg kwijt. Daar zijn genoeg voorbeelden van. Een financier gaat zich met jouw goede idee bemoeien, ook al heeft hij er geen verstand van. Dus moet je eigenzinnig zijn en vasthouden aan je uitgangspunt. Zoals digitale camera’s en Tesla’s geaccepteerde en verbeterde innovaties zijn, is het onze ambitie vlees overbodig te maken.”

Het boek Ontmoet de Xceptionals is hier te bestellen.