Voorgestelde trefwoorden
Gerelateerde pagina's
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde cases
Gerelateerde downloads
Gerelateerde evenementen
Alle resultaten
Voorgestelde trefwoorden
Gerelateerde pagina's
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde cases
Gerelateerde downloads
Gerelateerde evenementen
Alle resultaten

Ode aan ouders: het belang van de eerste duizend dagen

06-10-2021

Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat in de eerste duizend dagen van een kind – grofweg van conceptie tot de tweede verjaardag- de basis wordt gelegd voor de ontwikkeling en gezondheid. Dankzij een gezonde start wordt onder andere de kans op een chronische ziekte aanzienlijk verminderd. Om ouders in deze periode te waarderen en te steunen hebben twintig samenwerkende gezondheidsfondsen een campagne opgestart. De campagne ‘ODE AAN OUDERS’ is onderdeel om de gezondste generatie ter wereld te realiseren in 2040.

Een ode aan ouders

Onderzoek naar het gedrag van ouders

Omdat de samenwerkende gezondheidsvragen veel vragen hadden over de kennis en behoeften van ouders in deze periode, heeft De Gezonde Generatie de hulp van MarketResponse ingeschakeld. Zijn ouders zich bewust van het belang van de eerste levensfase van het kind voor de ontwikkeling? En weten zij welke impact hun gedrag hierop heeft? Weten ouders wat zij wel en niet moeten of kunnen doen? Maar ook: hoe voelen ouders zich in die eerste duizend dagen?

Om daar antwoord op te kunnen geven hebben wij mensen met een kinderwens, zwangeren en ouders van kinderen tot 2 jaar ondervraagd. Uit het onderzoek is gebleken dat ouders tevreden zijn over hoe ze het zelf doen, maar dat ze ook onzeker zijn of het wel goed (genoeg) doen. Veel ouders willen het namelijk nóg beter doen, maar zij weten niet altijd hoe, of hebben niet voldoende tijd, middelen of energie om het rond te krijgen. 91% ervaart het ouderschap als een zware taak, maar 67% voelt zich snel tot last waardoor zij niet om hulp vragen.

Waardering en steun voor ouders

De campagne ‘ODE AAN OUDERS’ wil dan ook ouders steunen en waarderen, en laten zien dat af en toe twijfelen heel gewoon is. Er zijn immers veel meer ouders die het soms zwaar hebben. Het voornaamste doel van de campagne is de ouders te stimuleren om de beste ouders te zijn die ze kunnen zijn.

In het onderzoek hebben we het BSR-model gebruikt om verschillende oudertypen te onderscheiden. We vonden zes verschillende oudertypen. Van superambitieuze ouders die bijna projectmatig ‘plan kind’ aanpakken tot ouders die alleen aan go-with-the-flow doen, en van ouders met strenge regels en fatsoen tot ouders die hun kind alle ruimte geven om zichzelf te vinden.

Over De Gezonde Generatie: De Gezonde Generatie is een initiatief van twintig gezondheidsfondsen. Als gezondheidsfondsen willen zij dat kinderen en jongeren zich kunnen ontwikkelen tot zelfstandige, gezonde en gelukkige volwassenen. Daarom investeren ze met het programma Gezonde Generatie in de gezondheid van toekomstige generaties. Meer weten over het belang van de eerste 1.000 dagen? Kijk op de website.