Op naar de perfecte Najaarsmailing met de Visual Check.
5 learnings voor een betere mailing
De najaarsmailing komt er weer aan. Een mooi klantmoment bij uitstek. Maar… hoe doe je dat optimaal?
Wij legden in een Visual Check vijf najaarsmailings voor aan ons panel. De beste scoorde een 7,2. Maar de slechtste behaalde een 5,8. Ai, weg klantmoment. De learnings uit ons onderzoek:
1. Namen, namen, namen!
Het gebeurt nog: de najaarsmailing zonder persoonlijke aanhef, we vinden onszelf blijkbaar zo belangrijk dat we alle etiquette vergeten. Nou sorry, maar in de Visual Check werd een mailing zonder naam absoluut niet gewaardeerd. (‘’Riekt naar reclame, het gaat over mijn persoonlijke polis!’’). Dus ken je klant, noem namen. En pas je schrijfstijl (bijvoorbeeld de keuze om al dan niet te tutoyeren) aan op wat jouw klant prettig vindt. Een profilering van je klantenbase kan je hierbij helpen.
2. Wees duidelijk
Duidelijk communiceren: open deur, veel gemaakte fout. Voorbeeld? Een alinea waarin verschillende percentages worden genoemd (“100% vergoeding, 90% van de aanbieders, 75% wordt vergoed.”) zorgt meteen voor veel onduidelijkheid. Vermijd ook vaktermen en afkortingen (‘’AV? Is dat de overheid?”). Ook de namen van verschillende pakketten zijn vaak verwarrend voor de klant.
3. Beelden?
Gebruik met mate en: per doelgroep. Twee cruciale uitkomsten uit de Visual Check: 1) Te veel plaatjes zorgen voor een druk, onoverzichtelijk geheel dat al snel als reclame wordt gezien. 2) Ook hier geldt; stem af op de doelgroep. Zie twee reacties op hetzelfde plaatje:
4. Houd het doel voor ogen
Wat is het doel van de mailing? Wil je dat mensen doorklikken op diverse links? Maak dan duidelijk wat ze kunnen verwachten als ze doorklikken en waaróm ze moeten doorklikken. Een knop met alleen ‘wijzigen’ roept vraagtekens op (“Wijzigen? Wat dan?!”). Maak een keuze: is het wel handig om met het versturen van de polis nog meer andere informatie mee te sturen?
5. Doe gewoon
Let’s face it; uiteindelijk is het ‘maar’ een nieuwe polis. Dus doe gewoon en maak het niet spectaculairder dan het is (“Het is volstrekt ongeloofwaardig dat iemand juichend uitkijkt naar de nieuwe zorgpremie”). Klanten willen gewoon weten waar ze aan toe zijn. Klantbeleving bereik je door een vertrouwd en eerlijk gevoel over te brengen.
Ervaar Visual Check zelf!
Wil je zelf zien hoe de Visual Check werkt? Beoordeel een MarketResponse-mailing over Visual Check in de demo-vragenlijst en bekijk direct de resultaten in de Visual Check Analyser (username: demonjm, password: demonjm).