Overheid niet goed bereikbaar in coronatijdperk, bedrijfsleven wel
Overheidsinstanties en andere (semi)overheidsorganisaties zijn vandaag de dag slecht bereikbaar. Bedrijven doen het in dat opzicht wel heel goed. Dat blijkt uit een representatieve peiling van MarketResponse van afgelopen week onder meer dan 500 Nederlanders.
Een kwart van de respondenten (26%) heeft geen hoge pet op van de bereikbaarheid van de (semi)overheid. Als het gaat om commerciële organisaties geeft slechts 10% aan dat die slecht of matig te bereiken zijn. Ruim één op de vier (28%) vindt de bereikbaarheid van het bedrijfsleven zelfs zeer goed tot uitstekend.
Uitstekend/zeer goed | Goed | Matig/slecht | |
Commerciële bedrijven | 28% | 62% | 10% |
Overheid | 20% | 55% | 26% |
Semi overheid | 16% | 57% | 27% |
Vraagstelling: Hoe beoordeel je de bereikbaarheid van de volgende typen organisaties? Bron: MarketResponse peiling week 13 2020, n= 515
Coronavirus speelt bereikbaarheid overheid parten
Het lijkt erop dat het coronavirus juist de overheid parten speelt. In de peiling is gevraagd of de bereikbaarheid als gevolg van de coronacrisis is verbeterd, gelijk is gebleven of is verslechterd. De antwoorden laten eenzelfde patroon zien. Als het om commerciële organisaties gaat geeft de overgrote meerderheid van de respondenten aan dat de bereikbaarheid als gevolg van het virus gelijk gebleven is. Een op de zeven geeft aan dat die zelfs verbeterd is, maar ook een op de zeven geeft aan dat de bereikbaarheid juist verslechterd is. Bij de overheid en de semioverheid is deze balans er niet. Een kleine meerderheid geeft aan dat de bereikbaarheid gelijk gebleven is. Echter, ruim een kwart tot bijna een op de drie geeft aan dat de bereikbaarheid verslechterd is. Juist in een periode waarin de bereikbaarheid van deze organisaties van belang is laat die dus te wensen over.
Verbeterd | Gelijk gebleven | Verslechterd | |
Commerciële bedrijven | 15% | 70% | 15% |
Overheid | 14% | 59% | 27% |
Semi overheid | 12% | 57% | 31% |
Vraagstelling: Vind je dat de bereikbaarheid als gevolg van het coronavirus verbeterd, gelijk gebleven of verslechterd is? Bron: MarketResponse peiling week 13 2020, n= 515
Supermarkten en horeca zijn erg duidelijk
De overheid krijgt regelmatig het verwijt dat niet helemaal duidelijk is wat op dit moment wel en niet toegestaan in verband met het coronavirus. Volgens de ondervraagde Nederlanders weten bedrijven dit wél duidelijk over te brengen. Op de vraag in hoeverre bedrijven duidelijk zijn over de (on)mogelijkheden op dit moment, geeft ruim 80% aan dat bedrijven daar (erg) duidelijk in zijn. Slechts 3% vindt dat het (helemaal) niet duidelijk is wat mogelijk is. Vooral supermarkten en restaurants zijn voorbeelden van bedrijfstakken die het goed doen.
Positief omgaan met gevolgen coronavirus
Dat doet de vraag rijzen welke bedrijven er in dat opzicht sowieso positief uitspringen. De open vraag welk bedrijf een positief voorbeeld is van omgaan met de gevolgen van het coronavirus en waarom, levert een mooie bloemlezing op waarin supermarkten en restaurants ook weer vaak worden genoemd. Maar ook IKEA, NS, Unilever, Van der Valk, scholen en lokale bedrijven worden genoemd, evenals de zorg en de ziekenhuizen. Een greep uit de antwoorden:
Over supermarkten:
“Omdat ze goed opletten dat er niet te veel mensen in de winkel zijn en stickers hebben geplakt, zodat mensen de juiste afstand houden. Het gratis koffieapparaat is dicht, bij kassa staan schermen voor caissières en er is ontsmettingszeep, spray en papier in de winkel.”
“Je ziet als klant dat zij de richtlijnen volgen. Ze houden de klanten positief in de gaten. Zijn altijd al heel erg klantvriendelijk. In deze tijd attenderen de medewerkers de klanten op de richtlijnen als dat nodig is op een vriendelijke manier.”
Over lokale bedrijven:
“Meteen bij de eerste maatregelen maakte de eigenaar al bekend dat hij op de fiets bestellingen rond gaat brengen. Dus hij is nu fietskoerier, in de winkel komt eigenlijk niemand meer.”
“Hier wordt snel meegedacht over oplossingen voor de samenleving. Denk aan voedingswaren voor voedselbanken en maaltijden voor ouderen.”
Over de zorg:
“Ik zie vooral opportunistisch gedrag maar de gezondheidszorg lijkt nog redelijk georganiseerd.”
Over scholen:
“Direct samen gaan werken om ervoor te zorgen dat studenten zo min mogelijk achterstand oplopen nu er geen fysiek onderwijs mogelijk is.”
Over IKEA:
“Dit was een van de eerste bedrijven die zijn verantwoordelijkheid nam en besloot winkels te sluiten en daarmee omzetverlies op de koop toe te nemen.”
Over restaurants:
“Die kunnen openblijven door eten te bezorgen. Ik maak me zorgen over de financiële problemen van dit soort bedrijven en hoop dat ze kunnen blijven bestaan.”
“Omdat ze gratis eten regelen voor zorgpersoneel.”
Over Van der Valk:
“Een mooi idee om een zorghotel te starten. Ontlasten van mensen en het benutten van ruimte die nu niet gebruikt mag worden.”
Over Unilever:
“Goed voor de winkeliers om zoveel geld vrij te maken.”
“Ondersteuning kleine bedrijven.”
“Doneren geld en producten.”
Oog voor mens en maatschappij
Als bedrijven oog hebben voor mens en maatschappij is dat in de terminologie van MarketResponse het realiseren van de Sustainable Experience. Vrijwel dagelijks zijn voorbeelden hiervan zichtbaar sinds de uitbraak van de coronacrisis. Kennelijk stemt de crisis bedrijven tot nadenken over hun bijdragen aan mens en maatschappij. Te hopen is dat dit zich voortzet als de coronacrisis voorbij is.
Meer positieve dan negatieve voorbeelden
Overigens worden desgevraagd ook negatieve voorbeelden genoemd door de respondenten. Dan gaat het met name om bedrijven die juist nu financieel willen profiteren van het coronavirus. Verder worden genoemd: grote bedrijven die hun toeleveranciers later gaan betalen, bouwmarkten die de regels aan hun laars lappen en veel te veel mensen binnenlaten, banken die niet flexibel meedenken. Ook hier worden supermarkten genoemd. Leuk zo’n ouderenuurtje, maar van 07.00 tot 08.00 uur is toch niet te doen voor ouderen, wordt bijvoorbeeld aangegeven. De lijst positieve voorbeelden van bedrijven is evenwel beduidend langer dan de lijst met negatieve voorbeelden. Wat daarvan beklijft als we terugkijken op deze merkwaardige periode zal de toekomst leren.