Picnic is het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland 2025

Online supermarkt Picnic is door MarketResponse uitgeroepen tot het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland 2025. Een bijzondere bekroning: Picnic stijgt van plek twee naar één en volgt daarmee Efteling op, die de afgelopen twee jaar de ranglijst aanvoerde. De uitslag werd bekendgemaakt tijdens de feestelijke uitreiking op 5 juni, een extra speciale editie vanwege het 40-jarig jubileum van MarketResponse.
Ook in de categorie Goede Doelen was het spannend: daar delen KiKa en CliniClowns de eerste plaats, met beide een score van 8,17.
Onderzoek onder 6.000 consumenten
Het onderzoek naar klantvriendelijkheid is volledig onafhankelijk en wordt sinds 2007 jaarlijks uitgevoerd door MarketResponse. Dit jaar gaven ruim 6.000 consumenten samen meer dan 116.000 beoordelingen over 390 bedrijven. Van de 259 organisaties die voldeden aan de ondergrens van 100 waarnemingen, kwam Picnic als beste naar voren.
Waarom Picnic zo gewaardeerd wordt
Picnic scoort hoog op bereikbaarheid via app en chat, de gebruiksvriendelijkheid van het bestelproces, betrouwbare bezorging én de vriendelijkheid van de bezorgers. Klanten noemen ook vaak de snelle probleemoplossing en het nakomen van beloftes.
“Ondanks het succes blijven we superkritisch, we gaan niet achterover leunen,” zegt Janneke Sloet van Oldruitenborgh, Customer Success Lead Nederland bij Picnic. “Elke vorm van waardering van klanten motiveert ons om het nog beter te doen. Dat is wat we bij Picnic doen: iedere dag een beetje beter.”
De top-10 van 2025
Naast Picnic zijn er opvallende stijgers en nieuwe binnenkomers. Nieuwkomer Toverland pakt meteen de tweede plaats én is branchewinnaar in Leisure. Oud-winnaar Rituals staat op drie. Bol eindigt op plek vier en ontvangt De Gouden Glimlach, de oeuvreprijs voor bedrijven die structureel in de top-10 staan.
Top-10 Klantvriendelijkste Bedrijven van Nederland 2025:
-
Picnic – 8,27
-
Toverland – 8,26
-
Rituals – 8,20
-
bol. – 8,15
-
Toyota – 8,14
-
Efteling – 8,10
-
ZLM – 8,08
-
Suzuki – 8,08
-
Welkoop – 8,06
-
Univé – 8,04
Klantvriendelijkheid op recordhoogte
De gemiddelde score over alle bedrijven komt dit jaar uit op 7,60, de hoogste ooit gemeten. Daarmee is de dip van vorig jaar (van 7,54 naar 7,42) meer dan hersteld. De top-10 scoort gemiddeld 8,14. Waar in 2024 nog 10 bedrijven een 8,0 of hoger behaalden, zijn dat er dit jaar maar liefst 19.
Opvallend is dat steeds meer klanten bereid zijn om een 9 of zelfs een 10 te geven. Bijna de helft van de klanten van Picnic, ZLM en Toverland doet dit. Om de top-50 te halen was dit jaar een score van minstens 7,86 nodig – een flinke stijging ten opzichte van 7,71 in 2024.
Over het onderzoek
Het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland is een initiatief van MarketResponse. Het onderzoek is volledig onafhankelijk: bedrijven kunnen zich niet aanmelden en stemmen is niet mogelijk. Alleen klanten bepalen het oordeel, op basis van hun eigen ervaringen.
Ontdek meer in het magazine KLANT
Benieuwd naar de volledige top-75, de top-25 goede doelen of de branchewinnaars? In het digitale magazine KLANT vind je alle resultaten, inclusief interviews met de winnaars en trends in klantvriendelijkheid.

Download het KLANT Magazine
In het magazine KLANT zijn alle branchewinnaars te vinden, plus de interviews met de winnaars en de achtergronden en ontwikkelingen van het grootste, onafhankelijke onderzoek van Nederland naar klantvriendelijkheid.