Voorgestelde trefwoorden
Gerelateerde pagina's
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde cases
Gerelateerde downloads
Gerelateerde evenementen
Alle resultaten
Voorgestelde trefwoorden
Gerelateerde pagina's
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde cases
Gerelateerde downloads
Gerelateerde evenementen
Alle resultaten

Hoe je pilotcampagnes rondom je e-commerce opzet

13-07-2022

Je hebt het dataplatform voor je e-commerce activiteiten opgezet. Dan komt de volgende stap: beginnen met de eerste campagnes. Wij geven een aantal praktische tips over hoe je zoiets datagedreven en strategisch aan kan pakken. Lees het hier.

MDSaaS voor e-commerce: een blogserie van 5 waarmee je datagedreven kunt gaan werken

Marketing data science is geavanceerde aanpak van je marketing wat big data & marketing automation combineert tot een ijzersterke, data-gedreven marketingmachine. De kansen zijn enorm. In een serie van 5 blogs verkennen we een aantal specifieke gebieden waar je zoal kan winnen. Vandaag blog 5/5.

Stap 5: Zet pilotcampagnes op en realiseer ze

De volgende stap is om pilotcampagnes op te zetten en te realiseren binnen het nieuwe systeem.

Laten we er eerst de bouwmarkt bij pakken.

Op basis van het adres van je klant zie je in welke wijk hij woont in een omliggende stad. Is dat een villawijk met veel groen? Iets wat je voor de zekerheid kan checken via Google Maps? En heb je genoeg klanten die in villawijken wonen zodat een campagne opzetten ook uit kan?

Dan kun je tijdens het voorjaar een campagne maken rondom het neerzetten van je eigen groene oase mét stads- of iets grotere moestuin zodat je zowel groener leeft en eet. Gooi, wellicht in samenwerking met een tuincentrum, bloemen die het goed doen bij bijen, vlinders en andere verstuivers én tuinverlichting op zonne-energie in de mix en je hebt een mooi divers aanbod voor je campagne.

Of iets totaal anders. Stel, er komen in de nabije toekomst weer lockdowns. Zie je dat op tijd aankomen? Dan kun je geluidsisolerende materialen, professionele bureaustoelen of laptopstands promoten voor thuiskantoren die netjes voor de deur worden afgeleverd.

Het dataplatform helpt je om dergelijke campagnes naar boven te halen. Want via het voorraadbeheer zie je welke producten lang blijven liggen of juist als hete broodjes over de toonbank gaan. Zo kun je overwegen om essentiële maar langzaam-verkopende producten niet direct aan te vullen maar om de magazijnruimte gebruiken om tijdelijk een seizoensproduct te verkopen – in dit geval de voorjaarscampagne van even terug.

Hoe zit dat met onze voorbeeldcases?

Om terug te komen op dat voorbeeld met de lockdown en de HANDUG bouwmarkt, als je verwacht dat hier een run op komt dan kun je extra voorraad inkopen zodat je het langer uit kan houden dan andere bouwmarkten in de buurt. Ook kun je op tijd contacten leggen met meerdere leveranciers in verschillende geografische regio’s. Ligt er dan een tanker dwars in het Suez-kanaal? Dan kun je bijvoorbeeld iets uit Zuid-Amerika halen.

ABC-PPE kan bijvoorbeeld in de zomer FFP2-maskers inslaan zodat er bij COVID-19 pieken in de herfst en winter genoeg voorraad is om zowel consumenten als zorginstellingen te voorzien. Natuurlijk zullen niet alle landen een mask verplicht stellen en in sommige landen wordt er lakser omgegaan met zo’n plicht dan andere. Dit kun je voortijdig analyseren zodat je strategische voorraden aan kan leggen én ja kan verkopen terwijl concurrenten bij moeten bestellen.

Wat is MDSaaS en waarom kunnen marketingorganisaties van nu niet zonder?

Laten we nog even een opfrisser geven over de problemen rondom marketingdata.

Sales- en marketingafdelingen verzamelen tegenwoordig bergen aan data. Alleen is de interpretatie en inzet ervan een probleem voor veel organisaties. Als je niet weet hoe je een solide data analyse doet van een grote dataset, dan is het onwaarschijnlijk dat je de juiste conclusies trekt.

Dat kan ernstige gevolgen hebben voor je sales- en marketingstrategie én je eigen reputatie intern. Wellicht richt je je op verkeerde groepen prospects, past de messaging van je laatste campagne totaal niet bij wat je prospects zoeken of sla je de plank zo mis dat je juist klanten wegjaagt.

Dat is allemaal weggegooid budget wat de andere interne stakeholders je niet in dank zullen afnemen. Wie wil er nu als een slechte sales of marketeer worden weggezet? Maar ja, zie maar eens een data scientist te krijgen voor je team. Als je ze al kan vinden, kan het vaak niet uit om er eentje vast aan te nemen.

Ook voor je e-commerce heeft dit grote gevolgen

Want de webshop optimaliseren is voor iedere organisatie die iets met e-commerce doet een uitdaging. De groeimogelijkheden zien de meeste stakeholders wel maar hoe realiseer je die groei met alle data die je hebt?

Op dit moment heb je een aantal datasilo’s als bestelorders, geautomatiseerde CRM-gegevens, nieuwsbriefinschrijvingen, input uit socials en historische marketingdata.

Deze datastromen zitten boordevol kennis en kansen die je helpen om je bedrijf sneller te laten groeien. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan.

Daarom duiken we in deze serie dieper in op een structurele oplossing voor dit probleem: MDSaaS ofwel marketing data science as a service. Hierbij verzamel, analyseer en ontcijfer je de echte trends en inzichten uit je marketingdataberg. Dat voer je uit met data creatives en marketing automation experts op afroep die je bijvoorbeeld blijvend ondersteunen of alleen af en toe bijspringen.