RegioBank blijft de klantvriendelijkste bank van Nederland
“Wij vinden het belangrijk om in de buurt onze rol te spelen”
De laatste drie jaar al gaat RegioBank aan kop bij de banken in de verkiezing van Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland. De score ligt steevast tussen de 7,70 en 7,90. “Voor mij is de hoge score zeker belangrijk – dat is toch de objectieve waardering. Maar vooral de benchmark vind ik interessant: niet alleen hoe wij het doen ten opzichte van andere banken maar vooral in vergelijking met andere branches. Daar kunnen we nog veel van leren.”
Ronald Beute, Manager Merk, Marketing & Communicatie bij RegioBank, vertelt over het samenspel van centrale aansturing en ondersteuning van een netwerk van bijna 500 franchisevestigingen en zelfstandig ondernemers met lokale eigenheid en inbedding. Daar ligt het succes van RegioBank wat hem betreft. “Vanuit de hoofdvestiging bieden we merk-, digitale en marketingondersteuning en technologie en faciliteiten. Zoals een bank-app, en alles wat er komt kijken bij een professionele bank. De zelfstandige kantoren zorgen vervolgens voor de verbinding met de buurt waar ze gevestigd zijn.”
Niet altijd alleen maar digitaal
“Centraal kijken we naar de NPS-scores. Die geven op kwartaalbasis aan hoe we het met alle vestigingen doen, en hoe we scoren in vergelijking met onze concurrentie. Verder zijn de in huis ontwikkelde klantrelatieonderzoeken belangrijk. We meten hier hoe tevreden onze klanten zijn, in welke mate ze vertrouwen in ons hebben en of ze liefde ervaren. Zeker dat laatste maakt verschil.”
“Natuurlijk wil iedere klant digitaal zijn bankzaken kunnen regelen. Maar niet altijd en alleen maar. De meeste mensen willen ook de mogelijkheid houden om te bellen met de eigen bank, of even binnen te lopen om iets te vragen. Bij RegioBank kun je alles wat je bij andere banken kunt, maar bij ons kun je als klant alles ter plekke regelen met een contactpersoon die je kent uit de buurt. Waar andere partijen zich terugtrekken uit het straatbeeld, vinden wij het belangrijk om een rol te blijven spelen in de lokale samenleving en daar echt deel van uit te maken.”
Ouderwets? Juist helemaal eigentijds
“RegioBank is de bank vooral voor gezinnen en het mkb. Wij willen een vertrouwd gezicht zijn en een verbindende rol spelen met onze zelfstandig adviseurs. We ondersteunen maatschappelijke initiatieven, zoals met het VoodeBuurtFonds, die ten goede komen aan de buurt en hebben de bakker, slager en het plaatselijke restaurant als klant en de gezinnen uit de omgeving. Zo dragen we bij aan de leefbaarheid. Wij noemen onszelf een buurtzame bank.”
“Je zou kunnen denken: een ouderwetse bank dus, voor ondernemers en senioren die de tijd niet kunnen bijbenen. Het is precies andersom. De grootste groei zit voor ons bij de jonge gezinnen en kleine zelfstandigen, die juist de waarde van hun buurt en directe omgeving herontdekken. Die alles digitaal kunnen, maar het ook prettig vinden dat hun buurt levendig blijft, dat er een bank in het dorp of de wijk is waar je kunt binnenlopen voor je hypotheek, persoonlijke lening of betaalrekening.”