Voorgestelde trefwoorden
Gerelateerde pagina's
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde cases
Gerelateerde downloads
Gerelateerde evenementen
Alle resultaten
Voorgestelde trefwoorden
Gerelateerde pagina's
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde cases
Gerelateerde downloads
Gerelateerde evenementen
Alle resultaten

Representatieve peiling: Consumenten na verlenging maatregelen minder geremd in hun koopgedrag

09-04-2020

Vorige week schreef ik in mijn artikel dat de coronacrisis grote invloed heeft op de consumentenbestedingen. Nadat vorige week (dinsdag 31 maart) de nieuwe maatregelen bekend werden, hebben we een nieuwe representatieve meting opgestart, en weer ruim 500 consumenten ondervraagd. Daardoor kunnen we vaststellen of de nieuwe maatregelen verdere invloed hebben gehad op het bestedingsgedrag.

Voordat ik ga inzoomen op dit bestedingsgedrag wil ik eerst stilstaan bij de vraag hoe consumenten nu aankijken tegen de beslissing van de overheid die vorige week is genomen. De meerderheid van de Nederlanders (87%) is het eens met de beslissing van de overheid om de maatregelen met drie weken te verlengen. Er is dus heel veel draagvlak.

Lichtpuntjes terug te zien in het bestedingsgedrag van Nederlandse consumenten

De invloed van het coronavirus op het bestedingsgedrag is wat toegenomen. Ongeveer driekwart geeft momenteel aan dat het virus invloed heeft op de eigen bestedingen (stijging van 69% naar 74%). Consumenten zijn gelukkig wel wat meer geneigd om geld uit te geven in vergelijking met de vorige meting van een week ervoor. We zien namelijk, in de productcategorieën die we volgen, dat consumenten momenteel vaker aangeven bloemen, computers/tablets/monitoren, boeken, tuinartikelen/planten en kleding meer te kopen en minder vaak uit te stellen dan tijdens de vorige meting voor de verlenging van de maatregelen.

Vergeleken met de eerste meting zien we vaker dat consumenten de vakantie dit jaar gaan overslaan

Consumenten zijn dus inmiddels minder geremd in deze uitgaven. Natuurlijk zit hier voor bepaalde aankopen ook een effect in van het mooie weer van de laatste dagen maar het gaat gelukkig de goede kant op met het bestedingsgedrag. Wellicht treedt er wat gewenning op na de hectiek van het begin, zien consumenten dat veel ook ‘gewoon’ doorgaat en voelen ze daardoor inmiddels minder de rem om aankopen uit te stellen.

Uitstel vakantie wordt afstel

Als het gaat om de vakantie zien we een nadelig effect terug na de bekendmaking van de nieuwe maatregelen. Vergeleken met de eerste meting zien we dat consumenten vaker de vakantie dit jaar gaan overslaan (was 14% en nu 21%). Nu de maatregelen verlengd zijn komt de zomervakantie voor veel Nederlanders in gevaar. Dit leidt inmiddels bij ongeveer een vijfde van de Nederlanders tot afstel.

Vertrouwen in economie en baanzekerheid blijft op peil, vertrouwen in het bedrijfsleven staat onder druk

Als het gaat om vertrouwen zien we vergeleken met de eerste meting geen verschuiving in het vertrouwen in de economie en baanzekerheid. Wel zien we dat Nederlanders minder vertrouwen hebben in het bedrijfsleven dan tijdens de eerste meting. Vorige meting had nog 19% van de Nederlanders alle vertrouwen in het bedrijfsleven (cijfer 8 t/m 10), in de nieuwe meting is dit teruggezakt naar 13%.

Consumenten zijn solidair richting lokale winkeliers

Als het gaat om solidariteit richting bedrijven hebben we gevraagd in hoeverre Nederlanders momenteel ondernemingen extra steunen vanwege de coronacrisis (bijvoorbeeld in de vorm van het kopen van producten, financiële bijdrage of andere hulp). Met name lokale winkeliers worden momenteel extra gesteund door de Nederlandse consument.

Steunt op dit moment extra:

  • Lokale winkeliers: 60%
  • Horecaondernemingen: 30%
  • Goede doelen: 26%
  • Zorginstellingen: 23%
  • Voedselbanken: 15%

De nieuwe maatregelen zorgen gelukkig niet voor een lager consumentenvertrouwen en minder bestedingen. Het effect wat we na een week zien is zelfs positief voor verschillende productcategorieën. Waarschijnlijk zijn consumenten inmiddels meer gewend aan de huidige situatie, veel gaat ‘gewoon’ door en mogelijk hadden consumenten al rekening gehouden met de verlenging van de maatregelen.

Flitspeiling voor bedrijven

Voor bedrijven die behoefte hebben aan snelle peiling onder consumenten heeft MarketResponse een speciale flitspeiling opgezet. Meer informatie daarover is hier te vinden.