Ruim helft Nederlanders mist V&D niet
Toch ruimte voor nieuwe online V&D
10 juni, 2016 – Ruim 50% van de Nederlanders mist V&D niet. Het merk is al een tijdje uit het straatbeeld verdwenen. Onlangs kwam het nieuws naar buiten dat drie investeerders het merk V&D hebben gekocht en als online merk wil voorzetten. Naar aanleiding van dit nieuws heeft customer science company MarketResponse een flitspeiling uitgevoerd.
Slechts drie op de tien Nederlanders mist V&D. Bijna 20% staat neutraal tegenover het gemis van V&D, maar ruim de helft van de Nederlanders geeft aan V&D niet te missen. Ruim 20% van de ondervraagden geeft aan voorheen zowel online als offline klant te zijn geweest bij V&D. Onder deze oud-klanten is het beeld anders. 60% van deze groep mist V&D.
Nieuw concept heeft kans van slagen
Bijna één op de vier Nederlanders vindt het een goed idee dat de drie investeerders V&D online voortzetten. Onder klanten is dit zelfs 64%. Slechts 13% ziet geen heil in een online V&D. Opvallend is dat vooral ouderen (50+) het idee zien zitten (ongeveer 45%).
Ook al ziet niet iedereen de nieuwe V&D zitten, toch denkt de helft dat het concept kans van slagen heeft. Onder oud online en offline-kopers is dit zelfs driekwart. Het is dan ook niet opvallend dat oud-klanten veel meer geneigd zijn te gaan kopen bijeen nieuw te ontwikkelen online V&D. 74% van de oud-klanten verwacht producten te gaan kopen, tegenover 32% bij de gemiddelde. Opvallend is wel dat juist de voormalige offline V&D-klanten veel minder geneigd zijn te gaan kopen (27%), deze kwamen alleen in de winkel en zijn dus niet snel over te halen naar online.
Kleding is favoriet bij V&D
Nederlanders willen vooral kleding kopen bij V&D. Gevolgd door ondergoed en tassen. De top-10 producten die werden genoemd is als volgt:
- Kleding
- Ondergoed
- Tassen
- Huishoudelijke artikelen
- Sokken
- Handdoeken
- Beddengoed
- Boeken
- Lingerie
- Make Up
Deze online flitspeiling is uitgevoerd door MarketResponse op 9 en 10 juni 2016 onder een groep van 543 representatieve Nederlanders.