Salesprofessionals B2B laten 30% markt liggen
Op de MIE2020 introduceerden MarketResponse en RealTime Lead Group de B2B Lead Optimizer. Een innovatieve tool die de eigen bedrijfsdata koppelt aan big data en die en 30% van de markt die tot dan toe onzichtbaar was, bloot kan leggen. Bovendien levert het gebruik van de tool sowieso kwalitatief betere leads op.
De hoeveelheid data die – vaak gratis – beschikbaar is, neemt dagelijks toe en computerkracht was nog nooit zo goedkoop als nu. Toch is het vooral voor MKB-bedrijven niet makkelijk om Big Data te gebruiken om meer klanten binnen te halen. In hun sessie op MIE 2020 vertelden innovatiemanager Pascal van Hattum van MarketResponse en Rutger Vinke van RealTime Lead Group hoe dit met de B2B Lead Optimizer wel kan.
De tool geeft MKB-ondernemingen de kracht van Big Data zonder dat ze zelf een complete data science-afdeling hoeven op te tuigen. Het hart van deze tool is een lerend algoritme, dat gevoed wordt door allerlei databronnen. Door die slim met elkaar te combineren kan het uit lijsten met leads de meest kansrijke selecteren. Dit bespaart verkoopafdelingen veel tijd, omdat ze alleen nog maar de beste leads benaderen.
Bekijk hier het interview met Pascal van Hattum en Rutger Vinke op de MIE2020: (tekst gaat door onder video)
Meerdere databronnen
‘Interne’ data, zoals klant- en orderinformatie, vullen ze aan met externe data, openbaar beschikbaar of ingekocht. Dit is de sleutel tot succes voor het optimaliseren van B2B-leads. Het internet is een bijna eindeloze bron van kennis over bijna alles. En het meeste ervan staat ook gewoon openbaar online, gratis toegankelijk. Voor iedere onderneming, in iedere branche, is online (bijna) gratis nuttige data te vinden. Is die data van het web gescraped of ingekocht en terugvertaald naar het juiste formaat? Dan kan het lerend algoritme aan het werk.
Beter dan de onderbuik
De combinatie van grote hoeveelheden data en lerende algoritmes vervangt de ‘onderbuik’ waar verkopers eerder op vertrouwden. Optimale leads zorgen er niet alleen voor dat de success rate omhoog gaat, ze kunnen ook interessante observaties opleveren. Jarenlange ervaring kan namelijk ook leiden tot tunnelvisie, waarbij bedrijven soms hele markten over het hoofd zien.