Sanoma | SBS en MarketResponse lanceren BSR™ Quality Planner
Kwalitatieve mediaplanning met waarden van 150+ merken mogelijk
Leusden, 23 maart 2017 – Het crossmediale mediabedrijf Sanoma | SBS en marktonderzoeksbureau MarketResponse lanceren gezamenlijk de BSR™ Quality Planner. Deze nieuwe kwalitatieve tool voegt een extra dimensie aan mediaplanning toe; naast de gebruikelijke socio-demografische gegevens is er ook de beschikking over psychografische gegevens.
Betere matches en inspiratie
De BSR™ Quality Planner geeft inzicht in de uitstraling en betekenis van merken, zowel productmerken als mediamerken. Paulien Schieven, Marketing Directeur bij MarketResponse: “De BSR™ Quality Planner is een kwalitatieve tool op het gebied van mediaplanning. Met behulp hiervan kunnen we betere en slimmere matches maken tussen product- en mediamerken, op basis van hun positie in het psychografische BSR™-model of de campagnedoelstelling”.
Daarnaast biedt de BSR Quality Planner inspiratie voor creatie. De toegekende merkwaarden en eigenschappen geven richting bij het ontwikkelen van concepten en branded content. Schieven: “Schieten met hagel is niet meer van deze tijd. De BSR™ Quality Planner geeft antwoord op de vraag wat je moet doen om de gewenste doelstellingen te behalen. En waarom je dat moet doen.”
Dennis Hoogervorst, Senior Consultant B2B Strategy & Insights bij Sanoma | SBS: “Met de BSR Quality Planner krijgt het alom geprezen ‘quality planning-systeem’, dat zo’n 20 jaar geleden – door Sanoma-voorloper VNU – werd geïntroduceerd, een grondige update en nieuwe kwaliteitsimpuls. Juist in het snel veranderende medialandschap van vandaag de dag is inzicht in passende merk-mediacombinaties van groot belang. In de nieuwe tool maken we dat praktisch toepasbaar.”
Grootschalig onderzoek
Voor de totstandkoming van de BSR Quality Planner is grootschalig onderzoek verricht: ruim 150 merken, zowel productmerken als mediamerken, werden beoordeeld door in totaal meer dan 7.000 consumenten. Zij hebben dat gedaan aan de hand van een vragenlijst die gestoeld is op het Brand Strategy Research (BSR™)-model. Voor elk merk is binnen de eigen productcategorie gemeten welke positie het heeft in het BSR™-model en hoe het associatienetwerk van eigenschappen/waarden er voor dat merk uitziet.
Perfect passende combinaties
Hoogervorst: “Met haar crossmediale portfolio is Sanoma | SBS in staat bijna elke consument in Nederland te bereiken. De BSR™ Quality Planner helpt om perfect passende combinaties en creatieve oplossingen aan zakelijke partners aan te bieden. We zullen de bevindingen dan ook actief met de markt gaan delen.”
Over Sanoma | SBS
Sanoma | SBS is het meest veelzijdige mediabedrijf van Nederland en weet met ruim 50 crossmediale wekelijks 13,1 miljoen Nederlandse consumenten te bereiken via tijdschriften, tv, evenementen, content marketing, e-commerce, websites en apps. Door de koppeling van content en het toepasbaar maken van de beschikbare data ontwikkelt Sanoma | SBS succesvolle datagedreven marketing oplossingen voor haar klanten. Sanoma | SBS kent een breed portfolio aan A-merken, waaronder AutoWeek, Donald Duck, Flow, Kieskeurig.nl, Libelle, LINDA., Margriet, Net5, NU.nl, SBS6, Scoupy, Share a Perfect Day, VIVA, vtwonen en Veronica. In 2016 won het mediabedrijf een Crossmedia Award voor de beste exploitant voor geïntegreerde, multimedia communicatiemogelijkheden.