Sint vs Santa, de strijd is nog niet gestreden
“Black Friday, vandaag 15% extra korting!” Een van de aanbiedingsmails uit mijn mailbox van afgelopen vrijdag. Ook in Nederland proberen winkels klanten te trekken met deze traditionele Amerikaanse shopdag. Black Friday – de dag na Thanksgiving – is in Amerika een begrip. En een compleet gekkenhuis. Horden klanten drommen samen in de warenhuizen. Getrokken door enorme kortingen. Volwassenen die letterlijk vechten om de aanbiedingen. Of zelfs artikelen uit de handen van een kind rukken. Je hebt de beelden afgelopen weekend misschien wel gezien. En de maandag daarop gaat het online los op Cybermonday.
Sint zet eindspurt in
In Nederland hebben we Sinterklaas. En hoewel het geen gekkenhuis is, hebben we de smaak wel goed te pakken. De hulp-Sinterklazen zijn de afgelopen week druk geweest. Na de aankomst van de Sint en zijn Pieten in Meppel, het weekend van 14 november, ging 34% van de Nederlandse huishoudens op pad om aankopen voor 5 december te doen. De afgelopen week steeg dit percentage naar 43%. Dat was dit weekend aan de drukte in de populaire cadeauwinkels ook goed te merken.
Het Sinterklaasjournaal nadert deze week zijn apotheose. Komt het allemaal goed dit jaar? Dat draagt ongetwijfeld bij aan de populariteit van Sinterklaas. We zien de populariteit in ieder geval terug in ons panel. Vorige week spraken we nog van een fotofinish, waarbij Rudolph een (rode) neuslengte voor lag op Amerigo. Deze week zien we dat Amerigo aan een inhaalrace is begonnen. In ons onderzoekspanel stijgt het percentage huishoudens dat aangeeft het sinterklaasfeest met surprises en cadeaus te gaan vieren van 54% naar 57%.
Jong en oud vieren Sinterklaas
Dit percentage laat zien dat niet alleen gezinnen met kleine kinderen het Sinterklaasfeest vieren (91%). Ook met oudere kinderen vieren we nog graag Sinterklaas (68%) en opa en oma doen gezellig mee (51%). Vaak houden we het niet bij één Sinterklaasfeest. Een op de vijf Sinterklaasvierders is zelfs zo fanatiek dat het feest meerdere keren gevierd wordt. Alleen in de jongere huishoudens zonder kinderen zijn de cadeaus onder de kerstboom duidelijk populairder.
Last-minute Sint
Hoewel de stoomboot al netjes is afgemeerd in de haven van Meppel, is het deze week nog alle hens aan dek voor de cadeauwinkels. Niet alleen wordt er nog driftig geknutseld aan surprises – de resultaten werden flink op Facebook gedeeld – het is duidelijk dat een groot deel van de cadeaus op het laatste moment wordt gekocht. Meer dan een derde van de Sinterklaasvierders gaat pas op het laatste moment op pad voor de pakjes. 32% doet alle aankopen in een keer.
Eén ding is zeker, de toegenomen populariteit van de goedheiligman biedt goede kansen voor een mooie retailomzet in Nederland. Daar hebben wij geen Black Friday of Cybermonday voor nodig.