Top-20 populaire cadeauwinkels voor de feestdagen
Nederlanders laten de decemberfeesten niet ongemerkt voorbij gaan. Uit ons onderzoek naar de eindejaarsrally in retail blijkt dat maar liefst 86% van de huishoudens dit jaar Sinterklaas of kerst viert. En dat mag wat kosten. We geven dit jaar ruim 1,5 miljard extra uit voor de feestdagen. Het wordt dus ook een eindejaarsfeest voor de detailhandel.
Fotofinish tussen Amerigo en Rudolph
Die 1,5 miljard geven we wel meer gespreid uit dan voorgaande jaren. Dit jaar zien we namelijk dat de kerstman net iets populairder is dan Sinterklaas. Het is wel een fotofinish tussen Amerigo en Rudolph. Bij 54% van alle huishoudens staat straks de zak van Sinterklaas op de stoep en bij 55% komen de cadeaus onder de kerstboom. Dit geeft al aan dat er ook echte feestnummers waar zowel de schimmel als de arrenslee stopt. In 23% van de huishoudens worden beide feesten met cadeaus gevierd.
Per huishouden besteden we 200 euro extra voor de feestdagen
Als we de extra uitgaven verdelen over de huishoudens komt neer op iets meer dan 200,- per huishouden. Dat is iets meer dan vorig jaar, maar niet heel veel. Ruim tweederde van de consumenten geeft aan het budget dit jaar ongeveer gelijk te houden aan vorig jaar. Daarvan wordt 1.299 miljoen wordt besteed in de winkelstraat en 229 miljoen online.
Boeken en CD’s populaire cadeaus
In mijn blog van vorige week ben ik al ingegaan op de eindejaarsrally in de supermarkt. Albert Heijn, Lidl en Jumbo laten geen kans onbenut om in de gunst van de consument te komen. Maar ook in non-food gaat het er stevig aan toe. Want Sint en de kerstman moeten hun cadeaus toch ergens aanschaffen.
In ons onderzoek zien we een kleine voorsprong voor leveranciers van boeken, CD’s en winkels met cadeauartikelen. 39% van de consumenten trekken hier rond de kerstdagen vaker de portemonnee. Op de voet gevolgd door speelgoedwinkels, die 36% van de huishoudens rond de feestdagen met een bezoek zal vereren. Voor 25% van de consumenten zijn de feestdagen bij uitstek geschikt om elkaar te verwennen met een sieraad, geurtje of modeaccessoire. Bijna 1 op de zes consumenten is praktischer van aard en kijkt vooral naar elektronica of luxe huishoudelijke apparaten.
Top-20 cadeauwinkels
Het einde van het jaar is traditiegetrouw een mooi moment voor lijstjes. De opvallendste gebeurtenissen, de top-2000, de best bezochte films. Ik doe graag mee met die traditie en sluit mijn blog af met de top-20 cadeauwinkels:
- bol.com
- V&D
- Intertoys
- HEMA
- Blokker
- Action
- Bart Smit
- Kruidvat
- Xenos
- Bijenkorf
- Bruna
- Mediamarkt
- Douglas
- H&M
- Etos
- Coolblue
- Ici Paris
- Wehkamp.nl
- Toys XL
- Gall & Gall
Interessant is dat de lijst aangevoerd wordt door bol.com. Een online speler die de vertrouwde offline ketens van de troon stoot. Maar net zo opvallend vind ik dat ketens als V&D, HEMA of Blokker – waar de afgelopen tijd veel discussie over was – volop meedraaien in de top-5. Het lijkt erop dat de strijd tussen online en offline, net als de eeuwige battle tussen Sint en Santa, nog lang niet gestreden is.