Top of Flop: ANWB Connected
Besparen op brandstof. Autopech voorkomen. Nooit meer per ongeluk je parkmobile aan laten staan. Daar zorgt de ANWB voor met ANWB Connected. Of je nu tijd, geld of uitstoot wilt besparen, met ANWB Connected haal je meer uit je auto. Door middel van een soort USB-stick krijg je via een app op je smartphone continu waardevolle informatie over je rijgedrag en de conditie van je auto. En ANWB Connected meldt automatisch je parkeertransactie af als je wegrijdt. Wat vindt de Nederlandse autobezitter van deze nieuwe dienst?
De bekendheid van deze service is relatief hoog: de helft van de mensen is ermee bekend of kent het van naam. Over de relevantie en of het aanspreekt zijn de meningen verdeeld. Zo speelt privacy een rol; de helft van de mensen wil niet dat de ANWB gegevens over hen krijgt. Ondanks dat ze de ANWB een betrouwbare partij vinden.
We willen besparen
Met deze nieuwe dienst biedt de ANWB autobezitters inzichten waarmee ze kunnen besparen op hun brandstofverbruik. Een slimme zet, want ongeveer de helft van de mensen herkent deze behoefte en vindt het ook geloofwaardig dat de app hiervoor zorgt. De andere helft blijft sceptisch, zij verwachten niet dat ze daadwerkelijk zuiniger gaan rijden. Ook zijn ze van mening dat het geringe aantal kilometers dat zij rijden de dienst overbodig maakt.
Geloofwaardig tot op zekere hoogte
De geloofwaardigheid is hoog, met name het automatisch afmelden van je parkeertransactie en het gemak van zelf instaleren wordt door de meerderheid als geloofwaardig gezien.
Of de dienst pech voorkomt is een ander verhaal, dat wordt niet zonder meer geloofd. Wel vindt een groot deel het prettig om (meer) grip te hebben op auto-onderhoud om eventuele problemen te voorkomen.
Lage aankoopintentie
Ondanks een aantal positieve punten, zou slechts 17% gebruik maken van deze dienst. Wanneer de prijs voor de dienst bekend wordt, halveert dit tot 8%. Sowieso geeft bijna driekwart van de mensen aan geen gebruik te willen maken van deze dienst.
Conclusie: Flop
De ANWB raakt een aantal goede snaren met deze dienst en de voorstanders geven aan de voordelen zeer handig te vinden. Desalniettemin blijft een grote groep sceptisch en haakt vrijwel iedereen af na het zien van de prijs. Consumenten vinden het duidelijk niet waard om te betalen voor deze service. Wellicht een leuk extraatje bij een ANWB-abonnement?
Over het onderzoek: voor deze concepttest zijn in november 2017, 126 Nederlanders die een eigen auto bezitten online ondervraagd.
Meer Top of Flops vind je hier.
Reactie ANWB:
ANWB Connected is een nieuw en innovatief product. Uit marktonderzoek voorafgaand aan de productlancering bleek dat veel ANWB leden nog niet wisten wat het ‘connected’ maken van je auto betekent. Daarom hebben we daar de focus op gelegd in onze marketingcampagne. Als ANWB zijn we daarom blij om te lezen dat de bekendheid, aansprekendheid en relevantie van ANWB Connected goed scoren.Ook de functionliteiten ‘brandstof besparen’ en ‘automatisch afmelden voor parkeren’ scoren goed. Dat ANWB Connected pech voorkomt wordt nog niet door veel mensen geloofd, maar sinds de productlancering hebben we al legio voorbeelden van mensen die proactief door de ANWB gewaarschuwd zijn.
De aankoopintentie lijkt met 8% wellicht laag, maar is helemaal volgens verwachting met de fase van de levenscyclus van het product. Mensen moeten nog gaan ondervinden wat connected technologie allemaal kan. Bovendien zal de prijs naar verwachting een dalende lijn laten zien.