Top of Flop: Chistann- coffin in a box
Hoe wil je dat jouw uitvaart eruit ziet? Of die van je dierbaren? De meeste mensen denken daar liever niet over na. Laat staat dat je weet wat voor grafkist je uit zou zoeken. Toch hebben wij een groep Nederlanders gevraagd hier wel over na te denken. We hebben ze het nieuwe concept van Chistann voorgelegd. Een ‘Ikea-achtige’ grafkist; online bestellen, thuisbezorgd en eenvoudig zelf in elkaar zetten. Duurzaam, ecologisch, persoonlijk en natuurlijk voordelig. Klinkt – ondanks het onderwerp – goed. Toch?
Lovers and haters
Men wil graag zelf de regie houden over de uitvaart. En een persoonlijke kist wordt ook gewaardeerd. Chistann weet dus goed in te spelen op een bestaande behoefte. Toch zorgt het idee zelf voor een tweedeling. De ‘haters’ vinden het een afschuwelijk idee. “Is dit een misplaatste 1-aprilgrap?”. Een begrafenis moet volgens hen formeel zijn en dat regel je traditioneel, via een uitvaartondernemer. De ‘lovers’ zijn veel praktischer, “Ik word toch gecremeerd”. Zij zijn vooral te spreken over het milieuvriendelijke aspect.
Geloofwaardig
Het voordeel van de Christann kist is dat je ‘m zelf kunt versieren. Iets wat steeds vaker gebeurt. Ook gelooft men dat de kist stevig genoeg zal zijn. Angst dat men hem zelf niet goed genoeg in elkaar zal zetten is er niet. Nadeel van de online dienst is dat men vooraf niet even kan ervaren hoe het geheel aanvoelt.
Prijs
Opvallend is dat een deel van de respondenten aangeeft niet op een grafkist te willen besparen. Als het er op aankomt blijkt de aanschafintentie na het noemen van de prijs (€ 269,-) toch twee keer zo hoog als zonder prijs. Een deel van de mensen vindt de prijs dus dermate aantrekkelijk dat eerdere bezwaren overboord worden gezet.
Conclusie: top
Chistann kan met deze eco-grafkist echt een markt bedienen. Er zijn voldoende mensen die zich door het milieuvriendelijke , dan wel kostenaspect laten verleiden. Toch zal een (aanzienlijke) groep, meer traditioneel ingestoken mensen, hier nooit voor kiezen. Zij willen niet besparen op een grafkist en vinden het vertrouwde via een uitvaartondernemer belangrijker dan een duurzame kist.
Over het onderzoek: voor deze concepttest zijn in mei 2017, 103 Nederlanders ondervraagd.