Voorgestelde trefwoorden
Gerelateerde pagina's
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde cases
Gerelateerde downloads
Gerelateerde evenementen
Alle resultaten
Voorgestelde trefwoorden
Gerelateerde pagina's
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde cases
Gerelateerde downloads
Gerelateerde evenementen
Alle resultaten

Top of Flop: Foooty

13-06-2017

Treffer of geen bal aan?

Bijna zomer! De tijd om lekker buiten te zijn. De makers van ‘FOOOTY’, hopen dat hun product dit seizoen een voltreffer wordt. FOOOTY is ‘de bal die in elke broekzak past’, dus handig voor onderweg. Hij bestaat uit vaste elementen die je met een simpel systeem met elkaar kunt verbinden. In no-time klik je zo een bal in elkaar. Wordt deze uitvinding van een Nederlands bureau de nieuwe zomerhype?

 Ik werd door een collega gewezen op FOOOTY. Zelf had ik er nog nooit van gehoord en daarin ben ik niet de enige. Slechts één persoon in ons onderzoek had er al van gehoord. Daar is dus nog heel wat werk aan de winkel.

Ballen en bouwen

De makers van FOOOTY  hebben zich laten inspireren door balspellen en het bouwplezier van Lego. Je kunt zelf een bal in elkaar klikken, maar ook heel veel andere vormen maken. Toch wordt FOOOTY gepresenteerd als ‘de bal die in elke broekzak past’ en speelt zo in op de behoefte om altijd een bal bij je te hebben. Echter, lang niet iedereen ervaart dit als een issue; een gewone bal neem je ook zo mee. Of de kinderen houden niet zo van ballen.

Desondanks weet het product dat FOOOTY neerzet wel te scoren. Het spreekt aan, wordt relevant gevonden en is ook behoorlijk uniek. Men gelooft ook dat FOOOTY simpel werkt en tegen een stootje kan.

Twijfels

De voordelen van een bal op zakformaat ziet men dan ook wel in. Het is handig mee te nemen en wordt gezien als een origineel cadeau. Toch zijn er twijfels over FOOOTY. Men gelooft wel dat hij sterk is, maar is niet overtuigt over hoe goed je er daadwerkelijk mee kunt (voet)ballen. Een échte bal heeft dan toch de voorkeur. Ook verwacht men dat het in elkaar klikken wat gedoe zal zijn en worden de losse onderdelen. Het zal niet de eerste keer zijn dat speelgoed nutteloos wordt door het verlies van één onderdeel.

Conclusie: top

Er is een grote groep ouders die zeker interesse in heeft om FOOOTY te kopen. De prijs (12,95) doet daar totaal geen afbreuk aan. Het idee spreekt nog wel meer mensen aan, maar zij willen ‘eerst zien, dan geloven’. De uitdaging is om deze groep over de streep te trekken door FOOOTY  te presenteren. Laat kinderen er mee spelen tijdens events of voor speelgoedwinkels. Zorg dat hij ook daar te koop is  en niet alleen online.

Mijn nieuwsgierigheid is gewekt, dus hopelijk wordt dit in ieder geval mijn persoonlijke zomerhit!

Over het onderzoek: voor deze concepttest zijn in maart 2017, 100 Nederlanders met kinderen tot 18 jaar online ondervraagd.

Meer Top of Flops vind je hier.