Top of flop: Kitchen Burger bij New York Pizza
Van snelle pizza naar eerlijke burgers
New York Pizza komt met een nieuw concept: de Burger Kitchen. Verse, zelfgemaakte, luxe hamburgers zonder E-nummers, maar juist met een gezonde dosis liefde. Deze luxe hamburgers worden gemaakt van 100% rundvlees en helemaal vers én warm thuisbezorgd. Mooie woorden van de pizzabakkers.
Dat de vraag naar verse burgers van kwaliteit gestegen is zie je duidelijk terug in de vele hippe burgertentjes. Maar bestaat deze behoefte ook in het bezorgsegment? En belangrijker, is New York Pizza de aangewezen partij om deze behoefte te vervullen?
Score van het concept: topkwaliteit, maar niet revolutionair
Een burger. Is dat nou innovatief? Niet echt, als we Nederlanders mogen geloven. Slechts één op de zeven vindt deze nieuwe service uniek. Toch kun je sinds december 2015 bij New York Pizza niet alleen terecht voor de geijkte pizza, maar ook voor een goede burger. Dit is slechts bij een vijfde van de Nederlanders bekend. Zelfs onder mensen die wel soms of vaker eten bestellen (ruim één derde van de Nederlanders) kent slechts 27% de service. Een puntje van aandacht voor de marketingafdeling.
En kan New York Pizza lekkere, eerlijke en verse burgers maken? Lekker? Dat gelooft slechts een kwart van de Nederlanders. Eerlijkheid en versheid zijn geloofwaardiger. Daarbij moet wel gezegd worden dat mensen die wel eens eten bestellen meer vertrouwen hebben in de keuken van New York Pizza, dan mensen die nooit iets bestellen. Van degenen die wel eens bestellen gelooft één derde dat de burgers lekker zijn. Niet-klanten zijn overtuigd van de superioriteit van hun huisgemaakte burgers, of eten überhaupt geen vlees.
Dan de hamvraag: wie gaat de burger bestellen? Van mensen die nooit eten bestellen hoeft New York Pizza niet te verwachten dat zij door de nieuwe burger en masse om zijn. Slechts één op de vijftien zou dit overwegen. De prijs maakt daarvoor niets uit. Nederlanders die vaker eten bestellen lijken een logischere doelgroep. Van hen geeft 33% aan interesse te hebben. Na vermelding van de prijs blijft 20% van de bestellers enthousiast. Ze vinden het een leuke afwisseling op de standaard pizza, handig als een deel van het gezin pizza wil en de rest een burger.
Conclusie: een topper in de dop
Ondanks dat de Kitchen Burger geen innovatief en baanbrekend concept is, staan Nederlanders er wel voor open. Soms heb je gewoon trek in een goede burger. Zeker als deze warm en vers wordt thuisbezorgd. Het imago dat New York Pizza probeert te creëren lijkt in ieder geval wel geloofwaardig onder mensen die vaker eten bestellen. En ondanks de hang naar gezond eten, blijft ook fastfood relevant; slechts een derde van de Nederlanders denkt dat de vraag daarnaar gaat afnemen.
Ons oordeel? De Kitchen Burger past prima in het aanbod als leuke afwisseling in het bestellen, maar wordt bij New York Pizza nog overschaduwd door hun core business: pizza’s. Zoals één respondent het verwoordde: “ik ga ook niet voor de McPizza”.
Iedere maand test MarketResponse een nieuw product of dienst voor Tijdschrift voor Marketing: Top of Flop. Bekijk alle Top of Flops.