Voorgestelde trefwoorden
Gerelateerde pagina's
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde cases
Gerelateerde downloads
Gerelateerde evenementen
Alle resultaten
Voorgestelde trefwoorden
Gerelateerde pagina's
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde cases
Gerelateerde downloads
Gerelateerde evenementen
Alle resultaten

Trivianten met campingfaciliteiten

14-08-2015

Hoe je de camperaar terug naar de camping haalt

Een onzichtbare strijd op Franse campings: die tussen kampeerders en camperaars. Over de te lage wasbakken van een Franse camping kijken campinggasten elkaar in de ogen. Ben jij één van ons? Of zo’n camperaar? Zo een die zich te goed voelt voor ons zwembad?

Oké, dat is misschien een beetje overtrokken. Als fanatiek camperaar voel ik me overal welkom. Toch bestaat er een groot verschil tussen camperbezitters en de kampeerders in een tent of caravan. Dat zit hem voornamelijk in het gebruik van de campingfaciliteiten. Camperaars verkennen de omgeving. Gaan de stad in. Zij komen niet voor een zwembad, speeltuin of tennisbaan. Desondanks betalen ze daar wel voor, aangezien campings doorgaans een ‘all-inclusive’ prijs hanteren. Ik betaal dan ook regelmatig voor faciliteiten die ik niet gebruik.

Camperaars verkassen naar gratis gemeenteplaatsen net buiten het centrum

Camperaars maken dan ook dankbaar gebruik van het feit dat steeds meer gemeenten in Nederland camperplaatsen aan de rand van het centrum maken om zo meer toeristen te trekken. In totaal zijn er inmiddels 1200 camperplekken in Nederland. 160 daarvan zijn gratis. Uiteraard tot grote onvrede van campingeigenaren verder buiten de stad, die moord en brand schreeuwen over hun leegstaande camperplaatsen. Dus kopten de kranten begin augustus ‘Camperplekken zijn broodroof voor campings’.

Campingeigenaren dief van hun eigen portemonnee

Volslagen onterecht. Sterker nog, het is een gemiste kans voor de camping. Want in plaats van tegen de gemeenten te procederen, zouden campingeigenaren ook creatieve, gedifferentieerde producten en diensten kunnen bedenken om camperaars bij zich te houden of juist voor zich te winnen. De basis daarvoor hebben ze al in huis. Het begint namelijk bij het kennen van je klanten. Wie zijn dat en wat willen ze?

Filosofie van de camperaar

Voor mijn werk heb ik in 2008 verschillende grote segmentatiestudies naar dag- en verblijfsrecreanten gedaan voor de Nederlandse Kampeerauto Club en de RECRON, de branchevereniging voor recreatieondernemers. Die data is overigens gewoon toegankelijk. Daaruit blijkt dat er zeven soorten recreanten zijn, die allemaal op een andere manier van hun vakantie genieten.

De tendens rondom de gemiddelde camperaar is de afgelopen jaren echter veranderd. Doorgaans leken dit de 55-plussers, empty nesters en wat meer welgestelden, die hun huis hadden afbetaald. Maar de prijzen van campers dalen en de tweedehandsmarkt bloeit op. Meer en meer jonge gezinnen zien de voordelen van hun eigen mobiele vastgoed. Tegen de dalende trend van tenten en caravans in, stijgt het aantal campergebruikers daarom snel. En dit nieuwe segment valt in een ander kampeerprofiel dan de oude garde. En heeft daarom ook andere behoeften.

Ouders hebben het pas leuk, als de kinderen zich vermaken

Ken je de uitdrukking: ‘happy wife, happy life’? Nou, voor deze groep geldt dat vooral voor de kinderen. Het vakantiesucces van een jong gezin valt of staat met hun tevredenheid. Deze jonge gezinnen komen naar de camping voor de faciliteiten. Denk aan speeltoestellen en zwembaden, maar ook bijvoorbeeld een kinderclub. Even van die paar vierkante meter af en wat ademruimte. Als je er dan ook nog voor zorgt dat papa en mama hun boodschapjes kunnen halen in de campingwinkel en zelf ook lekker bij het zwembad kunnen liggen, kan je niet kapot.

Op zoek naar natuurschoon, cultuur maar vooral: rust en ruimte

Andere campingbezoekers laten de bingo en de glijbanen liever links liggen. Zij komen voor rust en natuurschoon. Ze hebben de kinderen thuis gelaten, maar de bergschoenen wel mee. Hun campingplek is de uitvalsbasis voor wandelingen, fietstochten en culturele uitstapjes. Zij betalen graag voor een rustige, ruime kampeerplek met een mooi uitzicht en veel privacy. En omdat de wandeltocht voor dag en dauw begint: na 10 uur geen lawaai meer op de camping.

Die eigenschappen kunnen gecombineerd in één vakantie samenkomen

Net terug van een rondreis Zweden heb ik met gezin en kinderen zowel op campings als op camperplaatsen gestaan. Om Stockholm te bekijken sta ik het liefst op een camperplaats. Waarom betalen voor een camping als je toch de hele dag in de stad bent? De volgende dag reden we door naar een 5-sterrencamping met groot zwembad en veel glijbanen voor de kinderen. Dan weet je dat je flink in de buidel moet tasten.

Kies voor een supermarkttactiek

Wat dat betreft kunnen de campingeigenaren nog wel wat leren van de supermarktketens. Deze branche richt zijn winkel en aanbod zo in dat je zoveel mogelijk koopt. Van basic tot excellent, om het zo maar te zeggen. Om dat te doen hebben ze hun klanten grondig geanalyseerd: wie koopt wat, wanneer en waarom. Dat kan met je camping ook. De faciliteiten, inrichting en regels bepalen welk soort camperaar je wanneer aantrekt. Net als tijdens triviant, kan je alle verschillende categorieën op je camping verzamelen. Of gewoon inzetten op één of twee groepen.

Campingeigenaren moeten aan de slag

Van de 1200 campingeigenaren aangesloten bij de RECRON, weten slechts 700 wat voor bezoekersprofiel ze hebben. Zonde! Zelfs als je de NAW-gegevens niet wil laten scannen, kan je op basis van je eigen kwalitatieve onderzoek en een onderbuik gevoel makkelijk een idee krijgen. Hoe? Door te kijken naar het type auto je gasten rijden. Een nieuwe Volvo of een oude Opel? Hebben ze kinderen? Hoe lang staan ze doorgaans op de camping? Hebben ze polo’s of t-shirts aan? Aan de hand daarvan krijg je al een aardig beeld. En als je dat naast de bezoekersprofielen legt, kun je je faciliteiten afstemmen. Een speeltuin voor de kinderen, een stiltezone voor de rustzoekers en een verharde basisplaats voor de camperaar op doorreis.