Voorgestelde trefwoorden
Gerelateerde pagina's
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde cases
Gerelateerde downloads
Gerelateerde evenementen
Alle resultaten
Voorgestelde trefwoorden
Gerelateerde pagina's
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde cases
Gerelateerde downloads
Gerelateerde evenementen
Alle resultaten

De ultieme BSR-workshop heeft een vierkleuren publiek

09-03-2018

Organisaties gebruiken BSR-leefstijlen om uit te vinden of hun doelgroep rood (vitaliteit), blauw (controle), groen (zekerheid) dan wel geel (harmonie) is. Het leert ze effectiever met hun publiek te communiceren. Tijdens een workshop leren ze de fijne kneepjes van BSR communicatie. So far so good. Maar er is nog één verbeterpunt: deelnemers aan zo’n BSR workshop zijn bijna altijd uitsluitend rood of blauw en vormen vaak geen afspiegeling van het klantenbestand, noch van de organisatie zélf. Een pleidooi voor meer geel en groen aan tafel. Voor nog betere uitkomsten én: het groepsgevoel.

Veel organisaties zoeken naar manieren om effectiever te communiceren met burgers of klanten. Met BSR ‘kleuren’ wij het klantenbestand voor zo’n organisatie. En hebben we bepaald welke leefstijl/kleur hun doelgroep heeft? Dan gaan we door naar stap 2: communicatie. Oftewel de meest cruciale learning: hoe práát je dan tegen de mensen van die kleur? In de BSR sessies kom ik dan ook voornamelijk communicatieprofessionals (rood, creativiteit!) en salesmensen (blauw, resultaat!) tegen. Dat is even logisch als jammer…

Want als ik je vertel dat 58% van de Nederlanders juist geel dan wel groen is, waarom zorgen we er dan niet voor dat in de samenstelling van je BSR groep ook dat deel van je klantenbestand is vertegenwoordigd? Waarom rood en blauw zijn oververtegenwoordigd en wat geel en groen kunnen toevoegen leren we als we de kleuren nader bekijken.

Rood

Rode mensen zijn extravert en in voor nieuwe dingen. Vinden het leuk om iets nieuws te doen en zijn intrinsiek gemotiveerd om deel te nemen aan zo’n workshop. Zij vinden de BSR leefstijlen ook enorm interessant en willen graag weten hoe ze het kunnen toepassen. Als ze al kritisch zijn tijdens de workshop, dan is het vooral omdat ze het gevoel hebben dat ze in hokje geplaatst worden. Dat vinden ze niet fijn.

Blauw

Blauwe mensen zijn zakelijk, kritisch en houden graag controle. Zij willen wel deelnemen aan een workshop, maar willen gelijk weten hoe lang het duurt. En of ze ook halverwege kunnen aanhaken, want ze zijn zo druk. Het zijn ook vaak de mensen die op het laatste moment afhaken, want ‘er kwam een belangrijke vergadering tussen’. Tijdens de workshop willen blauwen bewijs zien. Harde onderbouwing. Heb je dat niet voor elkaar dan kom je een zeer kritische houding tegen.

Geel

Gele mensen houden van gezelligheid en doen mee als andere collega’s ook meedoen. Vooral de collega’s die zij leuk vinden. Zij vinden de afwisseling in hun dagelijkse werkzaamheden leuk. Gelen vinden de BSR informatie herkenbaar en soms ook grappig. Ze zijn zich zeer bewust van de verschillen tussen mensen in hun eigen omgeving, en herkennen daarom ook snel collega’s: ‘Oh, dan is Jan van finance hartstikke blauw!’. En ze houden tijdens de workshop in de gaten of iedereen nog wel te drinken heeft. Het moet tenslotte wel gezellig blijven….

Groen

Groene mensen zijn nuchter en terughoudend en het moeilijkst over te halen om aan een workshop deel te nemen. Zij zien niet direct de toegevoegde waarde voor hun eigen werkzaamheden. Is de workshop echter verplicht, zullen ze ook zondermeer komen. Ze tonen dan geen actieve weerstand, maar evenmin enthousiasme. Ze kijken de kat uit de boom. Tijdens de workshop hoor je ze het minst. Groenen lijken in eerste instantie wellicht wat sceptisch, maar zijn stabiele en betrouwbare krachten. Ze waaien niet met alle winden mee en nemen een afwachtende houding aan. Eerst maar eens zien of dit echt wat is.

Jouw BSR-workshop beter

Vier kleuren, vier typen mensen. Wat zegt dit over jouw BSR-workshop? Ten eerste dat het dus de moeite loont om niet alleen met een leefstijlblik naar je klanten, maar óók naar je medewerkers te kijken. Wie nodig je uit voor een BSR-sessie? Laat je dat op z’n beloop, zul je een voornamelijk rode met een beetje blauwe groep krijgen. Dat kan mooi zijn, want dit zijn ook de mensen die enthousiast aan de slag zullen gaan met het geleerde.

Maar om de klantcommunicatie op kleur te toetsen (spreekt dit een geel/groen iemand aan?) loont het de moeite om ook collega’s uit dat leefstijlsegment uit te nodigen. Vraag mensen van verschillende afdelingen. De administratie, de buitendienst of de kantine. Afdelingen die vaak nét een ander leefstijlprofiel hebben. Zij kunnen je vertellen in hoeverre zij zich aangesproken voelen door je communicatieplannen.

De extra plus: het groepsgevoel

En dan wijs ik je graag ook nog op een bijkomend voordeel: een gemengde groep zorgt er ook voor dat je de hele organisatie in je nieuwe plannen meekrijgt. Vooral groene mensen zullen
eerder hun (gezonde) kat-uit-de-boom-kijken overboord zetten als ze zien dat er mensen van hun bloedgroep in het project zijn vertegenwoordigd.

Het is het BSR-model ten voeten uit: als je weet hoe iemand is, weet je ook hoe je hem kunt bereiken.

Wist je dat ook millennials in het BSR-model passen?