Voorgestelde trefwoorden
Gerelateerde pagina's
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde cases
Gerelateerde downloads
Gerelateerde evenementen
Alle resultaten
Voorgestelde trefwoorden
Gerelateerde pagina's
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde cases
Gerelateerde downloads
Gerelateerde evenementen
Alle resultaten

The Next Step #5: Wat te doen als je snel groeit.

03-10-2017

Snel groeien geeft mensen en organisaties een boost. Maar de kunst is om de overwinningsroes zó vorm te geven dat het leidt tot nog verdere groei. Een gesprek met strategy director Jan Heuvel over het draaiboek dat enthousiasme heet. Oftewel, de kracht van degene die zijn groeidoelstellingen goed weet te plannen.

Je zegt ‘plan je doelen’

Ja, omdat groei betekent: toenemende complexiteit. En complexiteit is dé factor waarop groei vaak sneuvelt. Hoe meer je doet, hoe sneller de complexiteit van je organisatie groeit. Zoals het MIT al eens berekende: elke 25% extra functionaliteit betekent 100% meer complexiteit. Dus naast alle enthousiasme is een planning cruciaal. Je moet je draaiboek maken, welk scenario je ook wilt volgen. Er zijn er twee.

Welke twee scenario’s?

We kunnen twee groeidoelstellingen onderscheiden. De eerste is op het oog eenvoudig: je gaat door met waar je goed in bent. Het is een scenario dat bijvoorbeeld Action volgt, en Uber. Scenario twee zien we steeds vaker: ‘We gaan iets totaal nieuws ernaast doen!’ Je ziet het bij millennials, maar ook bij gevestigde merken en organisaties.

Zowel bij de nieuwkomers als bij de gevestigde namen dus. Leg uit.

Het is een verschijnsel van deze tijd dat jonge ondernemers, wanneer de zaak eenmaal loopt, snel verveeld raken. Nu ja, je kunt beter zeggen: overenthousiast zijn. ‘Wat kunnen we nog méér doen om de wereld mooier te maken?’ En hop, daar komt naast het bestaande businessmodel weer een nieuw product aan de stam. Het is een prijzenswaardige instelling, maar businesswise is het vaak niet verstandig.

Het is het enthousiasme van een nieuwe generatie

Zeker, maar dus niet alleen bij hen. Ook bij de gevestigde namen zie je een voortdurende onrust. We hebben allemaal het gevoel: de ontwikkelingen gaan zo snel, laten we nu meteen iets nieuws maken om relevant te blijven. Die moderne angst om de boot te missen, die je nu overal in het bedrijfsleven ziet. En wat je dan krijgt zijn al die Minimal Viable Products, die vaak meer kosten dan ze opleveren.

Want?

Omdat de uitgangspunten verkeerd zijn geweest. Men heeft niet getracht iets góeds maken, maar gedacht: laten we zo snel mogelijk iets op de markt brengen en problemen fiksen we along the way. Microsoft bijvoorbeeld, met software waar later voor miljoenen aan bugs moesten worden hersteld. Apple dat patenten niet checkt en nu met FaceTime in de problemen zit. In Nederland zag je dat bijvoorbeeld bij de nieuwe bank Bunq, waar je vanaf het begin niet kon betalen met iDeal en automatische incasso. En nu blijkt weer dat ze niet goed over hun verdienmodel hebben nagedacht en gaat de maandprijs omhoog van € 1 naar € 7,99, wat klanten woest maakt.

Het zijn allemaal tech driven ideeën

Juist, en dát is de kern. In deze internettijd zijn bijna alle innovaties technologie-gedreven. En daarom vergeten we vaak dat producten en diensten worden afgenomen door mensen.

Maar dan toch terug naar de kern. Je heb een bedrijf en dat groeit als kool. Wat doe je?

Zoals ik zei in het begin, scenario één –blijven doen wat je al deed, maar dan groter- daar is een overzichtelijk, maar niet minder veeleisend draaiboek voor. Zorg dat je mensen mee gaan in je nieuwe fase. Kijk goed naar je financieringsmogelijkheden. En neem tijdig afscheid van je founding leveranciers, vooral op IT gebied. De kans is namelijk levensgroot dat zij de groei niet kunnen bijbenen.

En scenario twee: je wilt perse iets doen met een nieuw idee?

Vraag jezelf dan drie dingen af.
1 Is dit idee werkelijk waar mijn kracht ligt?
2 Zoom uit en bedenk: is het strategisch een goede zet?
3 Is het antwoord in beide gevallen ja, maak dan geen Minimum Viable Product, maar een Maximum IrrestibleProduct. Waarmee je klanten dus niet iets verkoopt om snel geld te verdienen, maar omdat het waanzinnig goed is. Alleen zo zorg je voor maximale klanttevredenheid. Sterker, krijg je fans voor het leven. En zo’n droomscenario vereist dat je eerst al je huiswerk goed doet.

Hoe ziet het draaiboek er in dit geval uit?

Klanten erbij betrekken, marktonderzoek doen, producttesten, je positionering messcherp maken. En dán de wereld veroveren. Enthousiasme volgens plan.

Gewetensvraag tot slot: wat als ik gewoon snel geld wil verdienen, klanttevredenheid me een worst zal zijn?

Wens ik je veel succes. Ik geloof dat het een verhaal zal zijn waar in the end niemand gelukkiger van wordt.

Samen met BNR presenteren wij een serie programma’s over de volgende stap in groei. Ieder programma behandelt een thema. Dit artikel hoort bij het dilemma: ‘Hoe blijf ik kwaliteit bieden?’. Luister hier de podcast.
BNR The Next Step, iedere dinsdagavond om 19.30 uur.