Voorgestelde trefwoorden
Gerelateerde pagina's
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde cases
Gerelateerde downloads
Gerelateerde evenementen
Alle resultaten
Voorgestelde trefwoorden
Gerelateerde pagina's
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde cases
Gerelateerde downloads
Gerelateerde evenementen
Alle resultaten

Zo zorgt Netflix voor een optimaal waarderingssysteem

14-01-2016

Netflix wil een nieuw waarderingssyteem voor films en series ontwikkelen. Nu werken ze nog met een vijf-sterrensysteem. Daar zijn ze niet helemaal tevreden over. Het komt er in het kort op neer dat kijkers veel te kritisch zijn. Middelmatige films krijgen vaak een slechte beoordeling, terwijl ze bijvoorbeeld wel onderhoudend zijn om naar te kijken. Kijkers zitten niet altijd op een hoogstaande Oscar-waardige film te wachten. Dat waarderingssysteem moet dus anders volgens Netflix.

Cijfers zeggen niks

Daar kan ik me helemaal in vinden. Met alleen een aantal sterren ben je er nog niet. Dan heb je een cijfertje, maar dat zegt niet zoveel. Dat zien we ook bij NPS of KTO-scores. Het zijn slechts cijfers. Cijfers waarmee bedrijven graag pronken, dat dan weer wel. Maar het zegt lang niet alles. Je kent immers het verhaal achter het cijfer niet.

Stel je voor, jouw organisatie heeft een 7,5 als KTO-score. Mooie voldoende. Maar dat is een gemiddeld cijfer. Het kan zomaar zijn dat je een flink aantal achten en hoger scoort, maar dat je net zoveel lage cijfers scoort. En dat is niet best. Maar dat zie je niet aan die gemiddelde score van 7,5. En je ziet al helemaal niet waarom er veel hoge en lage scores zijn. Dus weet je niet hoe je die lage cijfers kunt voorkomen.

Consumenten willen de mening van anderen weten

Het nieuws over Netflix geeft maar weer eens aan hoe belangrijk reviews zijn. Dat zagen wij ook al in ons onderzoek van eind 2015. Consumenten willen graag de mening van andere klanten horen. Simpelweg omdat ze bedrijven zelf niet (meer) vertrouwen. Jij als producent kan wel zeggen dat je film geweldig is. Maar je wilt gewoon geld verdienen. Dat geloven consumenten niet zomaar. Maar als een gewone kijker het zegt, hechten ze daar veel waarde aan. Vooral als er een toelichting staat. Staat er bij een film bijvoorbeeld meerdere keren ‘geen hoogstaande kwaliteit, maar kijkt lekker weg’, dan weet je precies waar je aan toe bent en kun je je keuze daarop baseren.

Netflix moet zoek naar het verhaal achter de cijfers

Productchef Neil Hunt van Netflix zegt dus terecht dat het huidige waarderingssysteem niets zegt over de prestatie van een film. Netflix ziet regelmatig dat een slecht scorende film het wel goed doet qua kijkcijfers. Wat het vervangende systeem wordt is nog niet duidelijk. Netfilx denkt aan een ‘leuk/niet leuk’-systeem. Of een systeem met percentages. Dat is dan weer jammer. Want dan lopen ze tegen hetzelfde feit aan. Waarom is deze film wel of niet leuk?

Ik kijk graag naar James Bond en vind die films ‘leuk’. Maar mijn vriendin wordt er niet blij van een kijkt toch echt liever naar een ‘leuke’ romantische comedy. Geef kijkers dus de gelegenheid het verhaal achter hun score te vertellen. Dan kan je als kijker veel beter beoordelen of de film iets voor jou is. En zet erbij wie de review heeft geschreven. Een misdaadfan, een comedyfan, dat soort zaken. En neem dan gelijk socio-demografische gegevens als leeftijd en geslacht mee. Dat geeft veel meer waarde aan de review.

Dus Netflix, kom maar. Ik help jullie wel met het ontwikkelen van een goed waarderingssysteem. Van de kijker, door de kijker en voor de kijker.