Voorgestelde trefwoorden
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde cases
Gerelateerde downloads
Alle resultaten
Terug naar home

Digital customer experience: welke metrics, analytics en trends voorspellen succes?

19-01-2023
digital customer experience

Het digitale tijdperk is definitief aangebroken. Dat verandert daarom ook de uitdagingen die organisaties ervaren als het gaat om hun digital customer experience. Hoe maak je digitale ervaringen geweldig, in plaats van ‘gewoon goed’? Welke metrics, analytics en trends mag je niet over het hoofd zien om succesvol te zijn?

Een geweldige digital customer experience verbetert de klanttevredenheid, vergroot de kans op mond-tot-mondreclame en verhoogt klantloyaliteit. Maar, hoe krijg je dat in een digitale omgeving voor elkaar? Hoe verwonder je klanten als je geen winkel of andere fysieke locatie hebt om een bijzondere ervaring te creëren?

Wat is digital customer experience?

De digital customer experience (DCX) omvat alle online en digitale interacties en ervaringen, die klanten hebben met een merk, bedrijf of organisatie. Het gaat om alle digitale touchpoints, bijvoorbeeld met de website, een mobiele app, social media-platforms, e-mails, chatbots en digitale advertenties. Een belangrijk aspect op bijvoorbeeld de website en in de app zijn de gebruikersinterface (UI) en de gebruikerservaring (UX) die daaruit volgt. De mate waarin je personaliseert en consistent communiceert dragen bij aan een betere digitale experience, net als hoge responsiviteit en goede toegankelijkheid. Andere belangrijke aspecten zijn bijvoorbeeld beveiliging, privacy, de klantenservice en eventuele ondersteuning.

Metrics, analytics en trends: wat maakt de experience succesvol?

Een succesvolle digital customer experience vraagt om gerichte inzet. Gebruik belangrijke digital customer experience metrics, essentiële analytics en interessante trends om inzichtelijk te maken hoe je digitaal het verschil maakt.

Belangrijke metrics

Belangrijke digital customer experience metrics zijn bijvoorbeeld:

  • Klanttevredenheidsscore (CSAT)
    Meet hoe tevreden klanten zijn met hun digitale ervaring.
    Verzamel bijvoorbeeld data via directe enquêtes na interacties.
  • Net Promoter Score (NPS)
    Meet de waarschijnlijkheid dat een klant het bedrijf aanbeveelt aan anderen.
    Een hoge NPS wijst op een sterke klantloyaliteit.
  • Conversieratio’s
    De verhouding van bezoekers die een gewenste actie uitvoeren (zoals een aankoop doen of zich inschrijven voor een nieuwsbrief) op digitale platforms.
  • Bouncepercentage
    Het percentage bezoekers dat de website verlaat na het bekijken van slechts één pagina. Een hoog bouncepercentage kan wijzen op problemen met de gebruikerservaring.
  • Gemiddelde sessieduur
    Hoe lang bezoekers gemiddeld doorbrengen op een digitale interface.
    Langer is vaak beter, omdat het wijst op hogere betrokkenheid.
  • Churn Rate
    Het percentage klanten dat stopt met het gebruik van een digitaal product of dienst.
    Lagere churn rates zijn indicatief voor een betere DCX.

Essentiële analytics

Analyseer in ieder geval deze digital customer experience analytics:

  • Gebruikersgedrag
    Track hoe gebruikers navigeren op digitale platforms. Onderzoek bijvoorbeeld welke pagina’s ze bezoeken en welke acties ze ondernemen op die pagina’s, zoals links die bezoekers aanklikken.
  • Segmentatie en personalisatie
    Onderzoek verschillende klantsegmenten en hun unieke voorkeuren en gedragingen om gepersonaliseerde ervaringen te creëren. Houd per segment bij hoe het gedrag verschilt.
  • Heatmaps en clickstream
    Visualiseer waar gebruikers het meest klikken en zich concentreren op een pagina. Dat geeft inzicht in gebruikersinteresses en -gedrag.
  • A/B-testen en multivariate analyse
    Test verschillende versies van digitale elementen om te zien welke het beste presteren. Gebruik A/B-testen om twee varianten te vergelijken, of een multivariate test met meer alternatieven door middel van digital customer experience analytics.

Interessante trends

Deze digital customer experience trends veranderen de ervaring die klanten hebben:

  • Mobiele apparaten
    Optimaliseer mobielvriendelijkheid, vanwege het toenemend aantal gebruikers dat via mobiele apparaten toegang zoekt. Dat verbetert de digitale ervaring voor mobiele gebruikers.
  • Kunstmatige intelligentie en personalisatie
    Gebruik AI om gepersonaliseerde ervaringen te bieden, zoals aanbevelingen gebaseerd op eerdere interacties. AI met big data kan voorspellingen maken op basis van beschikbare (klant)gegevens.
  • Omnichannel ervaringen
    Creëer een naadloze ervaring over verschillende digitale (en fysieke) kanalen heen. Communiceer consistent en maak het klanten zo makkelijk mogelijk om via een kanaal naar keuze contact op te nemen.
  • AR/VR
    Gebruik augmented reality (AR) en virtual reality (VR) als nieuwe manieren om boeiende en interactieve ervaringen te creëren.
  • Voice search en commando’s
    De opkomst van spraakgestuurde assistenten maakt het optimaliseren voor spraakzoekopdrachten steeds belangrijker. Sluit aan bij de trend onder consumenten om liever te spreken dan te typen.
  • Databeveiliging en -privacy
    Kijk kritisch naar privacy en het beschermen van klantgegevens. Transparantie over datagebruik wordt steeds crucialer.

 

Aan de slag: Underlined is jouw specialist

Herken je digital customer experience trends, wil je aan de slag met analytics of ben je benieuwd naar waardevolle metrics die je verder kunnen helpen? Bij Underlined gaan we graag voor je aan de slag. Samen verbeteren we de digital customer experience, om jouw klanten digitaal en online de beste ervaring te bieden.

Wij geven om jouw privacy

Wij en derden gebruiken cookies op onze website. We gebruiken cookies voor statistische, voorkeur- en marketingdoeleinden. Google Analytics cookies zijn geanonimiseerd. Je kunt je voorkeuren wijzigen door op ‘Verander opties’ te klikken. Door op ‘Accepteren’ te klikken accepteer je het gebruik van alle cookies zoals beschreven in onze privacy-statement.

Powered by WP Brothers

Kies je privacyvoorkeuren

Via de cookieverklaring op onze website kun je jouw toestemming op elk moment wijzigen of intrekken. In ons privacybeleid vind je meer informatie over wie we zijn, hoe je contact met ons kunt opnemen en hoe we persoonlijke gegevens verwerken.

Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies helpen onze website bruikbaarder te maken, door basisfuncties als pagina-navigatie en toegang tot beveiligde gedeelten van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

Voorkeuren

Voorkeurscookies zorgen ervoor dat de website informatie kan onthouden die van invloed is op het gedrag en de vormgeving van de website, zoals de taal van je voorkeur of de regio waar je woont.

Statistieken

Statistische cookies helpen ons begrijpen hoe de website wordt gebruikt, door anoniem gegevens te verzamelen en te rapporteren. Met deze informatie kunnen wij onze site blijven verbeteren voor optimaal gebruik.

Marketing

Marketingcookies gebruiken we om relevante content en advertenties te tonen op andere websites die je bezoekt, die zijn toegespitst op jouw interesses.