Voorgestelde trefwoorden
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde cases
Gerelateerde downloads
Alle resultaten
Voorgestelde trefwoorden
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde cases
Gerelateerde downloads
Alle resultaten

Top of Flop: Bagageservice PostNL

01-04-2019

Leuk, zo’n vliegvakantie, maar voor je onderweg bent, sjouw je je een breuk met je koffers. Passen en meten of alle bagage in de auto naar het vliegveld past en eenmaal daar probeer je naarstig andere reizigers te ontwijken met je koffer. Voor dit probleem is de bagageservice van PostNL in het leven geroepen. PostNL haalt je koffers thuis op en brengt ze naar het vliegveld. Bij sommige luchtvaartmaatschappijen wordt je ruimbagage zelfs direct ingecheckt. Na je vakantie worden je koffers weer thuis bezorgd. Zo kun jij ontspannen op reis. Wat vindt Nederland van deze service?

Soms word je achterhaald door de actualiteit. Tijdens het schrijven van dit artikel werd duidelijk dat PostNL per eind maart 2019 is gestopt met de bagageservice. Geen 1-aprilgrap. Toch hebben we besloten dit artikel alsnog te publiceren, omdat de uitkomsten duidelijk laten zien waarom de service geen succes werd.

Aansprekend, maar niets voor mij

De bagageservice van PostNL lijkt vrij uniek. Ongeveer vijftig procent van de ondervraagden denkt dat er geen vergelijkbare diensten zijn en bijna de helft vindt de bagageservice aansprekend. Dat laatste is best opvallend, aangezien ruim de helft van de ondervraagden het helemaal niet erg vindt om zelf met koffers te sjouwen. Stressvol is het ook niet, slechts één op de tien schiet in de stress bij het vervoeren van bagage naar het vliegveld. Begrijpelijk dat twee derde zegt dat zij of hun gezin niet zo veel aan deze service hebben.

Bekendheid blijft achter

De service bestaat al een tijdje, maar is nog niet erg bekend: slechts één op de acht ondervraagden heeft wel eens gehoord van de bagageservice van PostNL. Ook zijn er twijfels over de geloofwaardigheid van de dienst, met name over de stiptheid. Slechts de helft gelooft dat PostNL de bagage op tijd ophaalt en de dag na aankomst in Nederland weer thuisbezorgt. Daarnaast is ook niet iedereen overtuigd dat er netjes met je bagage wordt omgesprongen. Slechts een kleine meerderheid denkt dat PostNL ervoor zorgt dat je bagage veilig wordt getransporteerd.

Weinig intentie tot afname van de service

Men ziet dus nogal wat haken en ogen. Vandaar dat slechts één op de zes ondervraagden de intentie heeft deze dienst te gebruiken. Dat is zónder dat ze de prijs weten. Als we die noemen, haakt nog een deel af en daalt de gebruiksintentie naar één op de acht. Terwijl de prijs an sich niet zo’n struikelblok lijkt. Veertig procent vindt de prijs namelijk redelijk, slechts een kwart vindt het te duur.

Conclusie: flop

Klinkt best handig, niet meer zelf met je koffers hoeven sjouwen, maar we zitten er niet zo op te wachten. De meeste ondervraagden vervoeren hun bagage liever zelf. En de helft vindt het ook nog eens onhandig dat ze voor het ophalen en brengen thuis moeten blijven. Al met al niet zo gek dat er weinig animo is voor de bagageservice. Op basis van dit onderzoek kunnen we dus wel spreken van een flop. Een conclusie die PostNL schijnbaar zelf ook heeft getrokken.

grafiek ToF bagageservice PostNL
prijsgrafiek ToF bagageservice PostNL

Over het onderzoek: voor deze concepttest zijn in maart 2019 171 Nederlanders online ondervraagd.

Meer Top of Flops lees je hier.

Wij geven om jouw privacy

Wij en derden gebruiken cookies op onze website. We gebruiken cookies voor statistische, voorkeur- en marketingdoeleinden. Google Analytics cookies zijn geanonimiseerd. Je kunt je voorkeuren wijzigen door op ‘Verander opties’ te klikken. Door op ‘Accepteren’ te klikken accepteer je het gebruik van alle cookies zoals beschreven in onze privacy-statement.

Powered by WP Brothers

Kies je privacyvoorkeuren

Via de cookieverklaring op onze website kun je jouw toestemming op elk moment wijzigen of intrekken. In ons privacybeleid vind je meer informatie over wie we zijn, hoe je contact met ons kunt opnemen en hoe we persoonlijke gegevens verwerken.

Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies helpen onze website bruikbaarder te maken, door basisfuncties als pagina-navigatie en toegang tot beveiligde gedeelten van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

Voorkeuren

Voorkeurscookies zorgen ervoor dat de website informatie kan onthouden die van invloed is op het gedrag en de vormgeving van de website, zoals de taal van je voorkeur of de regio waar je woont.

Statistieken

Statistische cookies helpen ons begrijpen hoe de website wordt gebruikt, door anoniem gegevens te verzamelen en te rapporteren. Met deze informatie kunnen wij onze site blijven verbeteren voor optimaal gebruik.

Marketing

Marketingcookies gebruiken we om relevante content en advertenties te tonen op andere websites die je bezoekt, die zijn toegespitst op jouw interesses.