Top of Flop: CO2-Neutraal tanken
Help, de aarde warmt op, kan ik daar zelf wat tegen doen? Ongetwijfeld, maar het is altijd prettig als dat niet al te veel moeite kost. Zo biedt Shell zowaar uitkomst voor de zich toch wat schuldig voelende automobilist die zich geen elektrische auto kan veroorloven. In de vorm van CO2-neutraal tanken. Dat zit zo. Je betaalt Shell 1 cent extra per liter benzine, diesel of LPG. De oliemaatschappij compenseert met die vrijwillige bijdrage de CO2-uitstoot van je autoritten. Door dat geld te investeren in CO2-compensatieprojecten, zoals de aanleg van bossen in Peru en Indonesië. Zo kun je lekker auto blijven rijden zonder je schuldig te voelen over het klimaat.
De dienst is al aardig bekend bij de automobilist. Twee derde van de respondenten kent dit aanbod van Shell. 40% ziet het als een unieke dienst. Toch valt het concept niet erg in de smaak. Drie kwart van de respondenten vindt de CO2-service niet relevant en slechts één op de tien respondenten zou gebruik ervan overwegen, afgezien van de prijs. Wanneer de respondenten de prijs horen, stijgt het percentage enigszins, maar met 17% is het concept niet erg populair te noemen.
Lage geloofwaardigheid
Respondenten wantrouwen de beloften van Shell. De helft gelooft zelfs helemaal niet dat Shell de CO2-uitstoot van hun autoritten compenseert. Dat de extra eurocent per liter voor de oprechte doeleinden wordt gebruikt, gelooft een kwart van de respondenten. Bijna de helft zegt dat Shell geen goede optie biedt om als individu klimaatverandering tegen te gaan. Het meeste vertrouwen is er nog in de claim dat Shell de dienst op alle bemande stations aanbiedt. Ruim een derde van de respondenten gelooft dat.
Duurzaam motief wordt in twijfel getrokken
Ruim de helft van de respondenten wantrouwt het duurzame motief en denkt dat het geen zin heeft om op deze manier CO2-uitstoot van brandstof te compenseren. Zij compenseren hun CO2-uitstoot liever zelf. Achterdocht blijkt de rode draad in de open antwoorden: Shell verdient meer dan genoeg aan de brandstof en zou deze kosten voor eigen rekening moeten nemen. De actie wordt dan ook vooral als een stunt gezien. Oprechte intenties ontbreken, zo luidt de algemene opinie.
Conclusie: flop
Het lijkt een slimme manier om iets voor het milieu te doen en je tegelijk geen zorgen te hoeven maken om je CO2-uitstoot. Toch zal de overgrote meerderheid van de automobilisten er geen gebruik van maken. Dit komt vooral doordat bijna de helft het niet als een valide manier ziet om klimaatverandering tegen te gaan. Zij denken dat de CO2-uitstoot niet wordt gecompenseerd door ontbossing te voorkomen. De aankoopintentie is erg laag (17%) en daarom zal de dienst maar bij een klein groepje in de smaak vallen. Mensen wantrouwen Shells duurzame motieven te veel om hier een succes van te maken.
Iedere maand test MarketResponse een nieuw product of dienst: Top of Flop. Bekijk alle top en flops.