Voorgestelde trefwoorden
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde cases
Gerelateerde downloads
Alle resultaten
Voorgestelde trefwoorden
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde cases
Gerelateerde downloads
Alle resultaten

The Next Step #7: Cashen of creëren

17-10-2017

Volgens Willem Brethouwer is er niets mis met snel geld willen verdienen. Maar echt blij worden je klanten, je personeel en jijzelf door juist nóg verder te willen groeien. In omvang, maar vooral in toegevoegde waarde. Een gesprek over cashen of creëren. Over dataficering als unieke kans. En alle mogelijkheden die er zijn om nóg betekenisvoller te worden.

Willem, mijn bedrijf is snel gegroeid, wat zijn de volgende stappen?

Vrij eenvoudig: cashen of waarde creëren. Nu snel geld voor je bedrijf óf… iets nog veel mooiers scheppen en daar later nog veel meer vruchten van plukken.

Die twee opties? Meer niet?

Ja, je kunt ook blijven doen wat je deed, maar dan ben je – in deze wereld met z’n krankzinnige tempo- over afzienbare tijd verdwenen.

Cashen of waarde creëren dus, vertel waarom.

Ik zei het al, het tempo is moordend. Vandaag kun je succesvol zijn, morgen zomaar verdwenen. Dat heeft twee oorzaken: ten eerste is onze netwerkmaatschappij plat geworden, waardoor concurrentie nu van alle kanten komt. De waanzinnig snelle technologische ontwikkelingen zijn oorzaak twee. Wat vandaag nog geld waard is, kan morgen outdated en waardeloos zijn. Digitalisering betekent bijna altijd waardevermindering, terwijl het zo vaak als heilige graal wordt gezien. Paradoxaal dus.

Okee, snap ik optie 1, nu cashen. Maar jij vindt optie 2 interessanter.

Ja, er is niets mis met geld willen verdienen, begrijp me goed. Maar waarom zou je als DGA of management je niet gaan inzetten voor nog meer toegevoegde waarde, iets waar je klanten, je personeel en uiteindelijk jijzelf nog veel blijer van worden? De wereld van vandaag biedt ontzettend veel kansen om echt betekenisvol te zijn. En de maatschappij schreeuwt er om!

Betekenisvol zijn.

Technologie verliest z’n waarde. Er komen te veel platforms, te veel oplossingen die geen onderscheidend vermogen hebben. Terwijl de echte waarde – van elk bedrijf of merk, óók in deze tijd – ligt in de band met je klanten. Het is zoals Yuri van de Geest laatst nog zei in het FD: volg niet de massa die inzet op nog verdere digitalisering, het menselijk contact dáár gaat het om. Want dát is schaars. En zoals ik zei, die kansen zijn er volop.

En wat zijn dan die kansen van vandaag, om waarde te creëren?

Het interessante is: dezelfde digitalisering en dataficering die je bedreigt, is óók de sleutel naar een blijere klant. We weten tegenwoordig alles over merken, mensen en markten. Jij met je interne data, wij met een schat aan externe data van consumenten en markten. Een rijkdom, die je in staat stelt gefundeerde scenario’s te maken. Vervolgens werk je in stappen naar een rol waarin je van nog veel grotere betekenis bent voor je klant.

Wat zijn de stappen.

Ik zie drie stadia. Vraag (1) is: wat is je bestaansrecht? Wat is je echte opgave waar je als bedrijf voor opgesteld staat? Is dat een platform, of tóch die band met je klant? En hoe ziet die eruit? (2) Kijk dan naar je portfolio, je product-/marktcombinaties en hoe je die nog optimaler maakt. Doe aan design thinking, dus bedenk/ontwikkel sámen met klanten. En zorg dat je personeel aligned is. Stadium (3) is je (her)positionering. Oftewel: op basis van alle data – harde en zachte – je merk zo neerzetten dat klanten graag met je omgaan. Want vergeet niet: waarde is een gesprek.

Waarde is een gesprek?

In de Cluetrain Manifesto uit 1999 staat het al: ‘markets are conversations.’ Je ontmoet je klant niet meer op een fysieke plek, maar op internet. Wie er daar in slaagt om méér te zijn dan alleen een portal en daadwerkelijk in gesprek komt én blijft, heeft het bedrijf van de toekomst. 1999 is nu volop waarheid geworden. Markten zijn echt conversaties geworden. Wie de dialoog vindt, vindt weerklank en dus waarde.

Tot slot: geef eens een voorbeeld.

Kijk eens naar Lego, (alhoewel ze net hun nieuwe directeur naar huis hebben gestuurd) die hebben zich na jaren van crisis de afgelopen jaren herpakt. Ze hebben de nieuwe uitdagingen van digitale oplossingen omarmd in hun bedrijfsmodel en productengamma. Een prachtmerk dat op tijd wist te revitaliseren.

Samen met BNR presenteren wij een serie programma’s over de volgende stap in groei. Ieder programma behandelt een thema. Dit artikel hoort bij het dilemma: ‘Hoe groei ik verder?’. Luister hier de podcast.
BNR The Next Step, iedere dinsdagavond om 19.30 uur.

Wij geven om jouw privacy

Wij en derden gebruiken cookies op onze website. We gebruiken cookies voor statistische, voorkeur- en marketingdoeleinden. Google Analytics cookies zijn geanonimiseerd. Je kunt je voorkeuren wijzigen door op ‘Verander opties’ te klikken. Door op ‘Accepteren’ te klikken accepteer je het gebruik van alle cookies zoals beschreven in onze privacy-statement.

Powered by WP Brothers

Kies je privacyvoorkeuren

Via de cookieverklaring op onze website kun je jouw toestemming op elk moment wijzigen of intrekken. In ons privacybeleid vind je meer informatie over wie we zijn, hoe je contact met ons kunt opnemen en hoe we persoonlijke gegevens verwerken.

Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies helpen onze website bruikbaarder te maken, door basisfuncties als pagina-navigatie en toegang tot beveiligde gedeelten van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

Voorkeuren

Voorkeurscookies zorgen ervoor dat de website informatie kan onthouden die van invloed is op het gedrag en de vormgeving van de website, zoals de taal van je voorkeur of de regio waar je woont.

Statistieken

Statistische cookies helpen ons begrijpen hoe de website wordt gebruikt, door anoniem gegevens te verzamelen en te rapporteren. Met deze informatie kunnen wij onze site blijven verbeteren voor optimaal gebruik.

Marketing

Marketingcookies gebruiken we om relevante content en advertenties te tonen op andere websites die je bezoekt, die zijn toegespitst op jouw interesses.