Voorgestelde trefwoorden
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde cases
Gerelateerde downloads
Alle resultaten
Voorgestelde trefwoorden
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde cases
Gerelateerde downloads
Alle resultaten

DuurzaamheidKompas 16: Duurzaamheid is nog niet top-of-mind bij de online shopper

14-04-2016

Voor retailers is de online shopper een interessante doelgroep. Online voedingsmiddelen aankopen is op dit moment echter nog een niche: 10% van de consumenten doet het. Het DuurzaamheidKompas, een periodiek onderzoek naar actuele duurzaamheidthema’s van Schuttelaar & Partners (S&P) en MarketResponse, laat onder meer zien dat de online shopper op het gebied van duurzaamheid en gezondheid een specifiek profiel heeft waar retailers rekening mee moeten houden. De uitkomsten van de zestiende editie van het DuurzaamheidKompas zijn tijdens het Food Event 2016 in Den Bosch gepresenteerd.

Gemak dient de online shopper

Het DuurzaamheidKompas laat zien dat gemak en een groot aanbod voor de online shopper belangrijk zijn. Gemak komt terug in de tijdsbesparing (bijna 40%) die de online shopper ervaart (geen ritje meer naar de supermarkt) en het niet zelf hoeven sjouwen van spullen (35%). Verder zijn een voldoende groot aanbod (42%) en aanbiedingen (23%) de belangrijkste argumenten om bij een online aanbieder voedingsmiddelen aan te schaffen.

Beperkte informatiebehoefte over duurzaamheid en gezondheid

De online shopper vindt informatie over (dag- en week)aanbiedingen belangrijker dan informatie over duurzaamheid, bijvoorbeeld over de herkomst van producten of informatie over keurmerken (zoals biologisch, FairTrade, etc.). Daarnaast lijkt er minder behoefte te zijn aan informatie over gezondheid, zoals de samenstelling van producten of wettelijk verplichte informatie van producten. De online shopper gebruikt, net als de offline shopper, een vast boodschappenlijstje voordat hij tot aankoop overgaat.

Communicatie over duurzaamheid en gezondheid op maat gemaakt

De online shopper heeft een specifieke behoefte aan informatie over duurzaamheid en gezondheid. Suzanne van der Pijll: “We zien dat de online consument meer tijd besteedt aan het inlezen voordat ze tot de daadwerkelijke aanschaf overgaat van voedingsmiddelen. Maar verhalen over de herkomst van de producten die ze kopen of de samenstelling ervan vinden zij minder relevant. Het zou interessant zijn om te kijken aan welke informatie zij wél behoefte hebben en hoe er effectief met hen over duurzaamheid en gezondheid kan worden gecommuniceerd”.

DuurzaamheidKompas

Wil je het hele DuurzaamheidKompas lezen? Bestel het gratis via onderstaand formulier.

"*" geeft vereiste velden aan

Wij geven om jouw privacy

Wij en derden gebruiken cookies op onze website. We gebruiken cookies voor statistische, voorkeur- en marketingdoeleinden. Google Analytics cookies zijn geanonimiseerd. Je kunt je voorkeuren wijzigen door op ‘Verander opties’ te klikken. Door op ‘Accepteren’ te klikken accepteer je het gebruik van alle cookies zoals beschreven in onze privacy-statement.

Powered by WP Brothers

Kies je privacyvoorkeuren

Via de cookieverklaring op onze website kun je jouw toestemming op elk moment wijzigen of intrekken. In ons privacybeleid vind je meer informatie over wie we zijn, hoe je contact met ons kunt opnemen en hoe we persoonlijke gegevens verwerken.

Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies helpen onze website bruikbaarder te maken, door basisfuncties als pagina-navigatie en toegang tot beveiligde gedeelten van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

Voorkeuren

Voorkeurscookies zorgen ervoor dat de website informatie kan onthouden die van invloed is op het gedrag en de vormgeving van de website, zoals de taal van je voorkeur of de regio waar je woont.

Statistieken

Statistische cookies helpen ons begrijpen hoe de website wordt gebruikt, door anoniem gegevens te verzamelen en te rapporteren. Met deze informatie kunnen wij onze site blijven verbeteren voor optimaal gebruik.

Marketing

Marketingcookies gebruiken we om relevante content en advertenties te tonen op andere websites die je bezoekt, die zijn toegespitst op jouw interesses.